Skip to main content

သဘာဝေဘးအႏၲရာယ္မ်ားေၾကာင့္ ထိခိုက္ဆုံး႐ႈံးႏိုင္မႈဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္မ်ား

 

သဘာဝေဘးအႏၲရာယ္မ်ားေၾကာင့္ ထိခိုက္ဆုံး႐ႈံးႏိုင္မႈဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္မ်ား

အက်ဥ္းခ်ဳပ္    
သဘာဝေဘးအႏၲရာယ္မ်ားေၾကာင့္ ထိခိုက္ဆုံး႐ႈံးမႈမ်ားႏွင့္ပတ္သက္ေသာ အခ်က္အလက္ မ်ားအား Bar Chart ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ေျမပုံျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ဇယားျဖင့္လည္းေကာင္း ရွင္းလင္းတင္ျပထားပါသည္။
ဤကိန္းဂဏန္းဆိုင္ရာ Statistical Bulletin တြင္
•    အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ား၏သဘာဝေဘးအႏၲရာယ္ျဖစ္ပြားမႈေၾကာင့္ ထိခိုက္ဆုံး႐ႈံးႏိုင္မႈအဆင့္
•    ခ်က္ခ်င္းတုံ႔ျပန္ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္မႈအားအနည္းဆုံးႏိုင္ငံ (၁၅) ႏိုင္ငံ
•    ရာသီဥတုေဖာက္ျပန္ေျပာင္းလဲမႈကို အဆိုးဆုံးႀကဳံေတြ႕ရႏိုင္သည့္ႏိုင္ငံ (၁၀) ႏိုင္ငံ
•    ေဘးအႏၲရာယ္ႀကဳံေတြ႕ခဲ့သည့္အႀကိမ္အေရအတြက္ (၁၉၉၅-၂၀၁၄) ႏွင့္
•    သဘာဝေဘးအႏၲရာယ္ေၾကာင့္ ထိခိုက္ဆုံး႐ႈံးမႈအေနအထား (၂၀၁၂-၂၀၁၆) တို႔ကို ေဖာ္ျပထားပါသည္။

Statistical Bulletin အမွတ္စဥ္ - (၈)

နိဒါန္း

ရာသီဥတုေဖာက္ျပန္ေျပာင္းလဲမႈႏွင့္ သဘာဝေဘးအႏၲရာယ္မ်ားေၾကာင့္ ထိခိုက္ဆုံး႐ႈံးႏိုင္ မႈအေျခအေနကို ေလ့လာဆန္းစစ္ထားေသာ အစီရင္ခံစာမ်ားျဖစ္သည့္ World Risk Index (WRI) ၊ Global Climate Risk Index (CRI) ၊ Notre Dame Global Adaptation Country Index (ND-GAIN) ၊ Disaster Risk Index (DRI) ႏွင့္ INFORM အစီရင္ခံစာမ်ားအနက္ World Risk Index (WRI) ႏွင့္ Global Climate Risk Index (CRI) အစီရင္ခံစာမွ ေကာက္ႏုတ္ေဖာ္ျပထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။

World Risk Report တြင္ တိုင္းတာသည့္ အၫႊန္းကိန္းသတ္မွတ္ခ်က္ စုစုေပါင္း ၂၈ ခုကို ထည့္သြင္းတြက္ခ်က္၍ ေဘးအႏၲရာယ္ျဖစ္ပြားေလ့ရွိသည့္ ကမၻာ့ႏိုင္ငံေပါင္း ၁၇၁ ႏိုင္ငံ၏ ယခင္ကေဘးအႏၲရာယ္ႀကဳံေတြ႕ခဲ့သည့္ အႀကိမ္အေရအတြက္ ၊ ေဘးအႏၲရာယ္အမ်ိဳးမ်ိဳးမွ ခံႏိုင္ရည္မရွိမႈအေျခအေန၊ ေဘးအႏၲရာယ္ က်ေရာက္ခ်ိန္တြင္ ခ်က္ခ်င္းရင္ဆိုင္တုံ႔ျပန္ႏိုင္မႈ အေန အထားႏွင့္ ေရရွည္တြင္ အဆိုပါေဘးအႏၲရာယ္က်ေရာက္မႈမ်ားအေပၚမူတည္ၿပီး လိုက္ေလ်ာညီေထြ ျဖစ္ေအာင္ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္မႈ အစရွိသည္တို႔ကို ေလ့လာခဲ့ပါသည္။

World Risk Report အရ ၁၉၈၀ ခုႏွစ္မွ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္အတြင္း ကမၻာ့ႏိုင္ငံအသီးသီး၏ ေဘးအႏၲရာယ္ျဖစ္ပြားခဲ့မႈမ်ားကို ဆန္းစစ္ေလ့လာရာတြင္ ေဘးအႏၲရာယ္ျဖစ္ပြားမႈမ်ားမွာ ႏွစ္ကာလအပိုင္းအျခားအလိုက္ မ်ားျပားလာသကဲ့သို႔ ၎ေဘးအႏၲရာယ္မ်ားေၾကာင့္ စီးပြားေရး ထိခိုက္ဆုံး႐ႈံးမႈမ်ားမွာလည္း တိုးပြားလ်က္ရွိေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါသည္။
သဘာဝေဘးအႏၲရာယ္ေၾကာင့္ ထိခိုက္ဆုံး႐ႈံးႏိုင္မႈ အေနအထား (Disaster Risk) ကို ခန္႔မွန္းတြက္ခ်က္ႏိုင္သည့္ နည္းလမ္းမ်ားစြာရွိပါသည္။ ယင္းသို႔ခန္႔မွန္းတြက္ခ်က္ျခင္းသည္ မည္သည့္အခ်ိန္ကာလတြင္ မည္ကဲ့သို႔ ေဘးအႏၲရာယ္မ်ိဳးကို ႀကဳံေတြ႕ႏိုင္သည္ဟု အတိအက် ခန္႔မွန္းျခင္းမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ သဘာဝေဘးအႏၲရာယ္ျဖစ္ပြားပါက လူ႕အသက္ႏွင့္စည္းစိမ္ဥစၥာမ်ား၊ အေျခခံအေဆာက္အအုံမ်ား ၊ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းလုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းမ်ား ပ်က္စီးဆုံး႐ႈံးႏိုင္မႈအေနအထားကို ခန္႔မွန္းတြက္ခ်က္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ား၏သဘာဝေဘးအႏၲရာယ္ျဖစ္ပြားမႈေၾကာင့္ ထိခိုက္ဆုံး႐ႈံးမႈ အဆင့္ ႏႈိင္းယွဥ္ခ်က္မ်ား

ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ား၏သဘာဝေဘးအႏၲရာယ္ျဖစ္ပြားမႈေၾကာင့္ ထိခိုက္ ဆုံး႐ႈံးမႈအဆင့္ ႏႈိင္းယွဥ္ခ်က္မ်ားကို ေအာက္ေဖာ္ျပပါ Bar Chart ျဖင့္ တင္ျပထားပါသည္-

ကမၻာ့ႏိုင္ငံေပါင္း ၁၇၁ ႏိုင္ငံအား သဘာဝေဘးအႏၲရာယ္ျဖစ္ပြားမႈေၾကာင့္ ထိခိုက္ဆုံး႐ႈံး ႏိုင္မႈမ်ားကို အဆင့္သတ္မွတ္ရာ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အဆင့္ ၄၂ တြင္ ရွိေနပါသည္။ ၎ႏိုင္ငံမ်ား အနက္မွ အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ားျဖစ္ေသာ ဖိလစ္ပိုင္ႏိုင္ငံသည္ အဆင့္ ၃ ျဖင့္ ထိခိုက္ဆုံး႐ႈံးႏိုင္မႈ အျမင့္ဆုံးျဖစ္ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္ပါက ဆဌမေျမာက္ေနရာတြင္ ရွိေနပါသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ က႑မ်ားစြာရွိသည့္အနက္ သဘာဝေဘးအႏၲရာယ္မ်ားေၾကာင့္ ထိခိုက္ ဆုံး႐ႈံးမႈ အမ်ားဆုံးသည္ ပို႔ေဆာင္ဆက္သြယ္ေရးက႑ ျဖစ္ပါသည္။ ၎က႑တစ္ခု လုံး၏ ၈၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္သည္ ေဘးအႏၲရာယ္ျဖစ္ပြားခ်ိန္တြင္ ထိခိုက္ဆုံး႐ႈံးမႈ အမ်ားဆုံး ခံရႏိုင္ေၾကာင္း ေလ့လာဆန္းစစ္မႈမ်ားအရ ေတြ႕ရွိရပါသည္။

ခ်က္ခ်င္းတုံ႔ျပန္ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္မႈအားအနည္းစဆုံး (၁၅) ႏိုင္ငံ

ခ်က္ခ်င္းတုံ႔ျပန္ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္မႈအားအနည္းဆုံး (၁၅) ႏိုင္ငံကို ေအာက္ေဖာ္ျပပါ Bar Chart ျဖင့္ တင္ျပထားပါသည္-

ေဘးအႏၲရာယ္ျဖစ္ပြားခ်ိန္တြင္ ခ်က္ခ်င္းတုံ႔ျပန္ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္မႈ အားအနည္းဆုံး (၁၅) ႏိုင္ငံအနက္ အာဖဂန္နစၥတန္ႏိုင္ငံသည္ ၉၂.၈၂ ရာခိုင္ႏႈန္းျဖင့္ အဆင့္ ၁ ေနရာတြင္ရွိၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ၈၈.၀၆ ရာခိုင္ႏႈန္းျဖင့္ အဆင့္ ၁၃ ေနရာ၌ရွိေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါသည္။
 

ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္ ပို႔ေဆာင္ဆက္သြယ္ေရးက႑အားနည္းမႈေၾကာင့္ ထိခိုက္ဆုံး႐ႈံးမႈ မ်ားျပားႏိုင္ၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္အဆင့္ အႀကီးစားေဘးျဖစ္ပြားမႈတြင္ အလ်န္အျမန္ ေထာက္ပံ့ကူညီ မႈမ်ားေဆာင္႐ြက္ရာ၌ အဟန္႔အတားမ်ားစြာ ႀကဳံေတြ႕ရျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေဘးသင့္ေဒသ မ်ား၏လတ္တေလာႏွင့္ ေရရွည္ျပန္လည္ထူေထာင္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ပါ ေႏွာင့္ေႏွးၾကန္႔ၾကာ မႈမ်ား ျဖစ္ေစႏိုင္ေၾကာင္းကို ေလ့လာသုံးသပ္ထားပါသည္။

ရာသီဥတုေဖာက္ျပန္ေျပာင္းလဲမႈကို အဆိုးဆုံးႀကဳံေတြ႕ရႏိုင္သည့္ႏိုင္ငံ (၁၀) ႏိုင္ငံကို ေအာက္ပါအတိုင္းေဖာ္ျပထားပါသည္-

၁။    ဟြန္ဒူရပ္စ္
၂။    ျမန္မာ
၃။    ေဟတီ
၄။    နီကာရာဂြာ
၅။    ဖိလစ္ပိုင္
၆။    ဘဂၤလားေဒ့ရွ္
၇။    ဗီယက္နမ္
၈။    ပါကစၥတန္
၉။    ထိုင္း
၁၀။    ဂြာတီမာလ

၁၉၉၅ ခုႏွစ္မွ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္အထိ စာရင္းဇယားမ်ားကို အေျခခံေရးသားခဲ့သည့္ Germanwatch / Global Climate Risk Index (CRI) အစီရင္ခံစာအရ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ရာသီဥတုေဖာက္ျပန္ေျပာင္းလဲမႈကို အဆိုးဆုံးႀကဳံေတြ႕ရႏိုင္သည့္ႏိုင္ငံေပါင္း ၁၀ ႏိုင္ငံတြင္ ဒုတိယအဆင့္တြင္ရွိေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါသည္။

Germanwatch ၏ အစီရင္ခံစာအရ ျမန္မာႏိုင္ငံအား ဒုတိယအဆင့္တြင္ ေဖာ္ျပထား ျခင္းသည္ ေဘးအႏၲရာယ္မ်ားေၾကာင့္ လူ႕အသက္ႏွင့္ ႏိုင္ငံ၏ဂ်ီဒီပီထိခိုက္ဆုံး႐ႈံးမႈတစ္ခုတည္း ကိုသာ အေျခခံတြက္ခ်က္ထားျခင္းျဖစ္ၿပီး အျခားအေရးပါေသာအခ်က္မ်ားျဖစ္သည့္ ႏိုင္ငံ၏ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္မႈအေျခအေန၊ ရရွိႏိုင္သည့္အရင္းအျမစ္တို႔ကို ထည့္သြင္းတြက္ခ်က္ထားျခင္းမရွိ ျခင္းေၾကာင့္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္တြင္ ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ လူဦးေရ ၁၄၀၀၀၀ ခန္႔ေသဆုံးခဲ့ၿပီး စီးပြားေရး တိုက္႐ိုက္ဆုံး႐ႈံးမႈတန္ဖိုး အေမရိကန္ေဒၚလာ ၄.၂ ဘီလီယံခန္႔ ထိခိုက္ဆုံး႐ႈံးခဲ့သည့္ အဖ်က္စြမ္း အားႀကီးမားေသာ နာဂစ္မုန္တိုင္းေဘးတစ္ႀကိမ္က်ေရာက္ခဲ့ျခင္းသည္ ထိခိုက္ဆုံး႐ႈံးႏိုင္ေျခ     အမ်ားဆုံး ၁၀ ႏိုင္ငံစာရင္းတြင္ ဒုတိယျဖစ္ခဲ့ျခင္း၏ အဓိကအေၾကာင္းအရင္းျဖစ္ပါသည္။

ရာသီဥတုေဖာက္ျပန္ေျပာင္းလဲမႈအဆိုးဆုံးႀကဳံေတြ႕ရေသာႏိုင္ငံမ်ား၏ေဘးအႏၲရာယ္ႀကဳံေတြ႕ခဲ့သည့္အႀကိမ္အေရအတြက္ (၁၉၉၅-၂၀၁၄)

၁၉၉၅ ခုႏွစ္မွ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္အထိ ရာသီဥတုေဖာက္ျပန္ေျပာင္းလဲမႈ အဆိုးဆုံးႀကဳံေတြ႕ ရေသာ ႏိုင္ငံ (၁၀) ႏိုင္ငံ၏ေဘးအႏၲရာယ္ႀကဳံေတြ႕ခဲ့သည့္ အႀကိမ္အေရအတြက္ကို ေအာက္ေဖာ္ျပ ပါ Bar Chart ျဖင့္ တင္ျပထားပါသည္-

၁၉၉၅ ခုႏွစ္မွ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္အထိ ရာသီဥတုေဖာက္ျပန္ေျပာင္းလဲမႈ အဆိုးဆုံးႀကဳံေတြ႕ ရေသာ ႏိုင္ငံ (၁၀) ႏိုင္ငံ၏ ေဘးအႏၲရာယ္ႀကဳံေတြ႕ခဲ့သည့္ အေရအတြက္မ်ားထဲတြင္ ဖိလစ္ပိုင္ ႏိုင္ငံသည္ ၃၃၇ ႀကိမ္ျဖင့္အမ်ားဆုံးျဖစ္ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ၄၁ ႀကိမ္ျဖင့္ အနည္းဆုံးျဖစ္သည္ ကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေဘးအႏၲရာယ္ႀကဳံေတြ႕ခဲ့သည့္အေရအတြက္သည္ နည္းေသာ္လည္း ရာသီဥတုေဖာက္ျပန္ေျပာင္းလဲမႈကို အဆိုးဆုံးႀကဳံေတြ႕ရႏိုင္သည့္ႏိုင္ငံေပါင္း ၁၀ ႏိုင္ငံတြင္ ဒုတိယအဆင့္တြင္ရွိေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါသည္။ ေဘးအႏၲရာယ္ႀကဳံေတြ႕ခဲ့သည့္ အႀကိမ္အေရအတြက္ နည္းၿပီး ဒုတိယအဆင့္ျဖစ္ရျခင္းမွာ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္တြင္ နာဂစ္မုန္တိုင္းေဘး တစ္ႀကိမ္ က်ေရာက္ ခဲ့ၿပီးထိခိုက္ဆုံး႐ႈံးမႈအမ်ားဆုံးျဖစ္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္ပါသည္။

သဘာဝေဘးအႏၲရာယ္ေၾကာင့္ ထိခိုက္ဆုံး႐ႈံးမႈအေနအထား (၂၀၁၂-၂၀၁၆)

၂၀၁၂ ခုႏွစ္မွ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္အထိ သဘာဝေဘးအႏၲရာယ္ေၾကာင့္ ထိခိုက္ဆုံး႐ႈံးမႈအေန အထားမ်ားကို ေဖာ္ျပပါဇယားျဖင့္ တင္ျပထားပါသည္-

နိဂုံး

အခ်ဳပ္အားျဖင့္ သဘာဝေဘးအႏၲရာယ္မ်ားေၾကာင့္ ထိခိုက္ဆုံး႐ႈံးႏိုင္မႈမ်ားကို ႀကိဳတင္ တြက္ခ်က္ထားျခင္းသည္ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး၊ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ဆိုင္ရာ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအစီအမံမ်ားကို စနစ္တက် ေရးဆြဲေဆာင္႐ြက္ႏိုင္မည္ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔အျပင္ ထိခိုက္ဆုံးရွံးႏိုင္မႈအေနအထားမ်ားကို ထည့္သြင္းစဥ္းစား၍ ဘတ္ဂ်က္အပါအဝင္ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ ၏သဘာဝေဘးအႏၲရာယ္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ေရးႏွင့္ ေဘးေၾကာင့္ထိခိုက္ဆုံး႐ႈံးမႈမ်ား ေလ်ာ့ပါးေရး အစီအမံမ်ားကိုလည္း အေလးထားေဆာင္႐ြက္ႏိုင္မည္ျဖစ္ပါသည္။

သဘာဝေဘးကို ႀကိဳတင္စီမံေဆာင္႐ြက္ရာတြင္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္မႈ၊ အေရးေပၚတုံ႔ ျပန္မႈ၊ ျပန္လည္ထူေထာင္မႈဟူ၍ အပိုင္းလိုက္အား စနစ္တက်ႏွင့္ ထိထိေရာက္ေရာက္ ေဆာင္႐ြက္ မွသာလၽွင္ သဘာဝေဘးကို ႀကံ႕ႀကံ႕ခံ ရင္ဆိုင္တုံ႔ျပန္ႏိုင္စြမ္းရွိသည့္ လူမႈအသိုက္အဝန္းျဖစ္လာ ေစေရး ဝိုင္းဝန္းႀကိဳးပမ္းေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ရန္ ေရးသားတင္ျပအပ္ပါသည္။

သတိျပဳရန္

ဤသတင္းအခ်က္အလက္သည္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအား ၎တို႔၏ လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ တာဝန္မ်ားကို ေဆာင္႐ြက္ရာတြင္ အေထာက္အကူျပဳရန္အတြက္ ျဖစ္ပါသည္။ ပုဂၢိဳလ္ေရးဆိုင္ရာ ကိစၥ တစ္စုံတစ္ခုအတြက္ အသုံးျပဳရန္မဟုတ္ပါ။ အခ်ိန္ႏွင့္တေျပးညီ ေနာက္ဆုံးရသတင္းျဖစ္မည္ဟု သတ္မွတ္ မထားသင့္ပါ။ ဤအခ်က္အလက္မ်ားအား တရားဝင္ သို႔မဟုတ္ ပညာရွင္ဆိုင္ရာအႀကံေပးခ်က္အျဖစ္ မသတ္မွတ္သင့္ပါ။ အထူးအႀကံေပးခ်က္ သို႔မဟုတ္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားလိုအပ္ပါက အရည္  အေသြးျပည့္မီေသာ သင့္ေလ်ာ္သည့္ ကၽြမ္းက်င္ပညာရွင္ႏွင့္ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္သင့္ပါသည္။ လႊတ္ေတာ္ သုေတသနဝန္ေဆာင္မႈသည္ စာတမ္းတိုမ်ားတြင္ ပါဝင္ေသာအေၾကာင္းအရာမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ လႊတ္ေတာ္ဝန္ထမ္းမ်ားႏွင့္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ေပးႏိုင္ပါသည္။ အမ်ားျပည္သူႏွင့္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ျခင္းမရွိပါ။

 

ရက္စြဲ
၆-၆-၂၀၁၈