Skip to main content

စားသုံးသူကာကြယ္ေရးဥပေဒၾကမ္းအား ေလ့လာျခင္း

 

နိဒါန္း
၁။    စားသုံးသူကာကြယ္ေရးဆိုသည္မွာ ကုန္စည္ (သို႔မဟုတ္) ဝန္ေဆာင္မႈႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ စားသုံးသူ၏ အခြင့္အေရးႏွင့္ အက်ိဳးစီးပြားကို ကာကြယ္ေပးျခင္းႏွင့္ စားသုံးသူႏွင့္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္တို႔အၾကား ေကာ္မရွင္ႏွင့္ ေကာ္မတီအဆင့္ဆင့္တို႔မွ သတ္မွတ္ေဆာင္႐ြက္ေပးသည့္ မၽွတမႈရွိေသာ လုပ္ငန္းစဥ္ကို ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ပါသည္။  ယခင္ စားသုံးသူအကာအကြယ္ေပးေရး ဥပေဒကို ၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ ျပ႒ာန္းခဲ့ေသာ္လည္း ဥပေဒသည္လက္ေတြ႕အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ရန္ျပည့္စုံမႈမရွိျခင္းႏွင့္ စားသုံးသူမ်ားကို ထိေရာက္စြာအကာအကြယ္ေပးႏိုင္မႈ မရွိျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ယခုအခါ ပညာရွင္မ်ား၏ အႀကံျပဳခ်က္ျဖင့္ ပိုမိုျပည့္စုံေသာ ဥပေဒျဖစ္လာေစ ေရးအတြက္ စားသုံးသူကာကြယ္ေရး ဥပေဒသစ္တစ္ရပ္အျဖစ္ ေျပာင္းလဲျပင္ဆင္ေရးဆြဲကာ လႊတ္ေတာ္သို႔ ေပးပို႔ထားၿပီးျဖစ္ပါသည္။
၂။    စားသုံးသူကာကြယ္ေရးဥပေဒၾကမ္းအား စားသုံးသူေရးရာဦးစီးဌာန၊ စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာနမွ တင္သြင္းထားၿပီး (၂၇-၁၀-၂၀၁၇) ရက္ေန႔တြင္ ျပည္သူ႕ လႊတ္ေတာ္သို႔ ေပးပို႔ထားခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါဥပေဒၾကမ္းအား ေရးဆြဲရာတြင္ ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပမွ ဥပေဒပညာရွင္မ်ား၊ ဘာသာရပ္ဆိုင္ရာ ပညာရွင္မ်ား၊ သက္ဆိုင္ရာဝန္ႀကီးဌာနမ်ားႏွင့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားျဖင့္ ေရးဆြဲခဲ့ပါသည္။  အဆိုပါဥပေဒၾကမ္းသည္ ဥပေဒ အျဖစ္ ထြက္ရွိလာပါက သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားခိုင္မာမႈရွိလၽွင္ တိုင္ၾကားသည္ျဖစ္ေစ၊ မတိုင္ ၾကားသည္ျဖစ္ေစ စုံစမ္းစစ္ေဆး၍ လိုအပ္သလို အေရးယူေဆာင္႐ြက္သြားမည္ျဖစ္ပါသည္။  ထို႔ျပင္ ဥပေဒျပ႒ာန္းၿပီး နည္းဥပေဒထြက္ရွိလာပါက တားျမစ္ထားသည့္ စားေသာက္ကုန္မ်ား၊ အႏၲရာယ္ ရွိသည့္ အစားအေသာက္မ်ား၊ စားသုံးသူမ်ား ထိခိုက္ႏိုင္သည့္ တားျမစ္ကုန္မ်ား ေရာင္းခ်ျခင္းရွိ၊ မရွိ လက္ကားေရာင္းခ်ျဖန္႔ျဖဴးသည့္ ေစ်းကြက္မ်ားအထိ စစ္ေဆးအေရးယူေဆာင္႐ြက္သြားမည္ ျဖစ္ပါသည္။
ဥပေဒၾကမ္းအား UN Guideline ႏွင့္အညီေရးဆြဲျခင္း
၃။    ဥပေဒၾကမ္း၏ စားသုံးသူအခြင့္အေရး (၈) ရပ္ကို UN လမ္းၫႊန္ခ်က္ (၈) ရပ္ျဖင့္ အေျခခံ၍ ေရးဆြဲထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ၎အေျခခံ (၈) ရပ္မွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ပါသည္-
(က)    စားသုံးသူမ်ား ကုန္စည္ႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ား ေဘးအႏၲရာယ္ကင္းရွင္းစြာ အသုံးျပဳ ခြင့္ရရွိေစေရး၊
(ခ)    ကုန္စည္ႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ား၏ မွန္ကန္ျပည့္စုံေသာ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား ရရွိေစေရး၊
(ဂ)    ကုန္စည္ႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားအား စိတ္ႀကိဳက္ေ႐ြးခ်ယ္ႏိုင္ခြင့္ ရရွိေစေရး၊
(ဃ)    ကုန္စည္ႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားေၾကာင့္ နစ္နာဆုံး႐ႈံးမႈမ်ားႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ပါဝင္ၾကား   နာခြင့္ရရွိေစေရး၊
(င)    ကုန္စည္ႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ စားသုံးသူ၏ အေျခခံ လိုအပ္ခ်က္   မ်ားေပၚတြင္ စိတ္ေက်နပ္မႈရရွိေစေရး၊
(စ)    ကုန္စည္ႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚေသာ ဆုံး႐ႈံးနစ္နာမႈမ်ားကို ကုစား ခြင့္ရရွိေစေရး၊
(ဆ)    ကုန္စည္ႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ အသိပညာမ်ား၊
(ဇ)    အခြင့္အေရးႏွင့္ အခ်က္အလက္မ်ားကို သိရွိေလ့လာခြင့္ရရွိေစေရး၊ က်န္းမာဝ ေျပာသည့္ ပတ္ဝန္းက်င္ေကာင္းတြင္ ရွင္သန္ေနထိုင္ခြင့္ရရွိေစေရး စသည္တို႔ျဖစ္ ပါသည္။
ဥပေဒၾကမ္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္
၄။    ဤဥပေဒၾကမ္းတြင္ အခန္း(၂၆) ခန္းႏွင့္ ပုဒ္မ ၈၇ ခုပါရွိပါသည္။ အဆိုပါဥပေဒၾကမ္း တြင္ စားသုံးသူ၏ အခြင့္အေရးမ်ား၊ ကုန္စည္ သို႔မဟုတ္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားအတြက္ အာမခံေပး ျခင္း၊ ကုန္စည္ သို႔မဟုတ္ ဝန္ေဆာင္မႈလုံၿခဳံစိတ္ခ်ရမႈ၊ ကုန္စည္ သို႔မဟုတ္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ား အေပၚ တာဝန္ရွိမႈႏွင့္ ကုန္အၫႊန္းအမွတ္အသား ေဖာ္ျပျခင္းမ်ားကို အေသးစိတ္ေဖာ္ျပထားပါ သည္။ ထို႔ျပင္ ဦးစီးဌာနအေနျဖင့္ ေဘးအႏၲရာယ္ရွိသည္ဟု ထင္ျမင္ယူဆရေသာ ကုန္စည္ သို႔မဟုတ္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားစုံစမ္းစစ္ေဆးႏိုင္ရန္ စစ္ေဆးေရးအရာရွိမ်ား ခန္႔အပ္တာဝန္မ်ား သတ္မွတ္ေပးအပ္ထားၿပီး စားသုံးသူကာကြယ္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို ေဘးအႏၲရာယ္ရွိေသာ ကုန္စည္ သို႔မဟုတ္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားကို ေစ်းကြက္အတြင္း ေတြ႕ရွိပါက ျပန္လည္သိမ္းဆည္းျခင္းမ်ားႏွင့္ ေရာင္းခ်ျဖန္႔ျဖဴးျခင္းမ်ား တားျမစ္ျခင္းတို႔ကိုလည္း ထည့္သြင္းေဖာ္ျပထားပါသည္။
၅။    ဥပေဒၾကမ္းတြင္ လိုက္နာမႈမရွိေသာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ားအတြက္ စီမံခန္႔ခြဲမႈနည္း လမ္းအရ အေရးယူျခင္းႏွင့္ ျပစ္မႈႏွင့္ျပစ္ဒဏ္မ်ား ဟူ၍ (၂) မ်ိဳး သတ္မွတ္ၿပီး အေရးယူေဆာင္ ႐ြက္ႏိုင္ရန္ ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ေသးငယ္ေသာ က်ဴးလြန္ေဖာက္ဖ်က္မႈမ်ားအတြက္ စီမံခန္႔ခြဲမႈ နည္းလမ္းအရ ဦးစီးဌာနက ဦးစြာအေရးယူၿပီး ၫွိႏႈိင္းေဆာင္႐ြက္မႈကို ေက်နပ္မႈမရွိလၽွင္ တိုင္း ေဒသႀကီး/ ျပည္နယ္ေကာ္မတီထံ တိုင္ၾကားႏိုင္မည္ျဖစ္ၿပီး ေကာ္မတီ၏ စီမံခန္႔ခြဲမႈနည္းလမ္း အရ အေရးယူမႈအား မလိုက္နာပါက ဦးစီးဌာနက တရားလိုအျဖစ္ တရားစြဲဆိုႏိုင္ၿပီး အယူခံမႈ မ်ားကိုလည္း ရက္ေပါင္း (၃၀) အတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံစားသုံးသူကာကြယ္ေရးေကာ္မရွင္ထံသို႔ အဆင့္ဆင့္အယူခံခြင့္ကို ေပးထားပါသည္။
၆။ ဥပေဒၾကမ္းပါတားျမစ္ခ်က္မ်ားကို ေဖာက္ဖ်က္ပါက က်ခံရမည့္ ျပစ္ဒဏ္မ်ားကို ျပစ္မႈႏွင့္ ျပစ္ဒဏ္မ်ားအခန္းတြင္ ေထာင္ဒဏ္၊ ေငြဒဏ္တို႔ကို သီးျခားသတ္မွတ္ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ေကာ္မရွင္၊ ေကာ္မတီ၏ ႐ုံးလုပ္ငန္းကုန္က်စရိတ္မ်ားကို စားသုံးသူေရးရာဦးစီးဌာနက တာဝန္ ယူရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ဥပေဒၾကမ္းတြင္ ေဖာ္ျပထားပါသည္။၂၀၁၄ ခုႏွစ္ စားသုံးသူအကာအကြယ္ ေပးေရးဥပေဒတြင္ မပါရွိေသာ အခ်က္မ်ားမွာ-
(က)    ထုတ္ကုန္လုံၿခဳံစိတ္ခ်ရမႈႏွင့္ တာဝန္ရွိမႈ (Product Safety and Liability၊ ေစ်းကြက္စုံစမ္းစစ္ေဆးမႈမ်ား (Market Surveillance)၊ ကုန္အၫႊန္းအမွတ္ အသား (Labelling) ႏွင့္ ေၾကာ္ျငာမ်ား(Advertising) စသည့္အပိုင္းမ်ား၊
(ခ)    စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ႏွင့္ စားသုံးသူတို႔အၾကား ေရာင္းဝယ္မႈမ်ားေဆာင္႐ြက္ရာ တြင္ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္အျပန္အလွန္ အာမခံေပးျခင္းမ်ား၊ သေဘာတူညီခ်က္မ်ားႏွင့္ သက္ဆိုင္သည့္ စာခ်ဳပ္ (Contract) စသည့္ အပိုင္းမ်ား၊
(ဂ)    စားသုံးသူကာကြယ္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို အဓိကေဆာင္႐ြက္ရမည့္ ဝန္ႀကီးဌာန၊ ဦးစီးဌာန၊ ေကာ္မရွင္၊ ေကာ္မတီႏွင့္ စုံစမ္းစစ္ေဆးေရးအရာရွိမ်ားစသည့္ အပိုင္း မ်ား၊
(ဃ)    ေကာ္မတီက ေျဖရွင္းေဆာင္႐ြက္ခြင့္မရွိေသာ ကန္႔သတ္ခ်က္မ်ားအပိုင္းတို႔ကို ယခု ဥပေဒၾကမ္းတြင္ ထည့္သြင္းေဖာ္ျပထားျခင္း စသည္တို႔ျဖစ္ပါသည္။
၇။  ထို႔ျပင္ အဆိုပါဥပေဒၾကမ္းသည္ စားသုံးသူတို႔၏ အခြင့္အေရးမ်ား အျပည့္အဝရရွိႏိုင္ ေစရန္၊ စားသုံးသူကာကြယ္ေရးႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ အသိပညာေပးျခင္းမ်ားႏွင့္ မွန္ကန္သည့္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား ျဖန္႔ေဝေပးႏိုင္ရန္ႏွင့္ ေဘးအႏၲရာယ္ကင္းရွင္းမႈမရွိေသာ ကုန္စည္ (သို႔မဟုတ္) ဝန္ေဆာင္မႈတို႔ကို စားသုံးသူမ်ားသုံးစြဲျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ နစ္နာဆုံး႐ႈံးမႈ မ်ားကို ကာကြယ္ေပးရန္အတြက္ ျဖစ္ပါသည္။  ထို႔ျပင္ ဥပေဒၾကမ္း၏ အခန္း (၂)၊ ပုဒ္မ ၃ ပါ ရည္႐ြယ္ခ်က္တြင္ စားသုံးသူမ်ားဘက္မွရရွိႏိုင္မည့္ အခြင့္အေရးမ်ားကို ဥပေဒႏွင့္အညီကာကြယ္ ေပးႏိုင္ရန္အတြက္ ဥပေဒတစ္ရပ္လုံးအား ၿခဳံငုံ၍အဓိကက်ေသာ အခ်က္အလက္မ်ားႏွင့္အတူ ရည္႐ြယ္ၿပီး ဥပေဒၾကမ္း၏ ရည္႐ြယ္ခ်က္မွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ပါသည္-
(က)    ဥပေဒၾကမ္း၏ ပုဒ္မ (၃)၊ ပုဒ္မခြဲ (က) အရ စားသုံးသူအခြင့္အေရးမ်ား အျပည့္ အဝ ရရွိႏိုင္ေစရန္၊
(ခ)    စားသုံးသူကာကြယ္ေရးႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ အသိပညာေပးလုပ္ငန္းမ်ား က်ယ္က်ယ္ ျပန္႔ျပန္႔ ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ေစရန္၊
(ဂ)    စားသုံးသူကာကြယ္ေရးႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ မွန္ကန္ရွင္းလင္းသည့္ သတင္းအခ်က္အ လက္မ်ား ျဖန္႔ေဝအသိေပးျခင္းကို ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ေစရန္၊
(ဃ) စားသုံးသူမ်ား ေဘးအႏၲရာယ္ကင္းရွင္းေရး၊ က်န္းမာေရး၊ စိတ္ေက်နပ္မႈရရွိေစေရး တို႔အတြက္ အာမခံခ်က္ေပးႏိုင္ေသာ အရည္အေသြးျမင့္မားသည့္ ကုန္စည္ (သို႔မဟုတ္) ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားကို ေဖာ္ေဆာင္ျဖည့္ဆည္းႏိုင္ေစရန္၊
(င)    စားသုံးသူကာကြယ္ေရးႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ဘက္မွလည္း လိုက္ နာေဆာင္႐ြက္လာႏိုင္ေစရန္၊
(စ)    စားသုံးသူတို႔ကို ေဘးအႏၲရာယ္ကင္းရွင္းမႈမရွိေသာ ကုန္စည္ (သို႔မဟုတ္) ဝန္ေဆာင္ မႈမ်ားႏွင့္ ယင္းတို႔ကို သုံးစြဲျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ နစ္နာဆုံး႐ႈံးမႈမ်ားကို ကာကြယ္ေပးႏိုင္ရန္၊
(ဆ)    စားသုံးသူကာကြယ္ေရးဆိုင္ရာ အသင္းအဖြဲ႕မ်ား ေပၚေပါက္လာေစရန္ႏွင့္ ယင္း အဖြဲ႕မ်ား အားေကာင္းခိုင္မာမႈရွိေစရန္အတြက္ စီမံေဆာင္႐ြက္ေပးမႈမ်ားႏွင့္ ထိန္း ေက်ာင္းမႈမ်ား ေဆာင္႐ြက္ေပးႏိုင္ရန္တို႔ျဖစ္ပါသည္။
၈။    အဆိုပါ ဥေပဒၾကမ္းအား ဥပေဒအျဖစ္ အတည္ျပဳျပ႒ာန္းၿပီးပါက စားသုံးသူကာကြယ္ ေရးဆိုင္ရာလုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ရန္အတြက္ ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီး (စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္း ေရာင္းဝယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာန)မွ ဥကၠ႒ အျဖစ္ပါဝင္ေသာ အစိုးရႏွင့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ အဖြဲ႕ဝင္ ၂၉ ဦး ထက္မပိုေသာ “ ျမန္မာႏိုင္ငံစားသုံးသူကာကြယ္ေရးေကာ္မရွင္ ” အဖြဲ႕အား ဖြဲ႕စည္းသြားမည္ ျဖစ္ပါသည္။  အဆိုပါေကာ္မရွင္မွ အဖြဲ႕ဝင္ (၅) ဦးမွ (၉) ဦးအထိပါဝင္ေသာ စားသုံးသူေရးရာ ေကာ္မတီအဖြဲ႕ကိုလည္း ဖြဲ႕စည္းသြားမည္ျဖစ္ပါသည္။  
ယခင္ဥပေဒႏွင့္ ဥပေဒၾကမ္းတို႔၏ ႏႈိင္းယွဥ္ခ်က္ဇယား
၉။    ယခင္ဥပေဒႏွင့္ ယခုဥပေဒၾကမ္းတို႔၏ ႏႈိင္းယွဥ္ခ်က္ဇယားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ ပါသည္-

မူလဥပေဒႏွင့္ အသစ္ျပ႒ာန္းမည့္ဥပေဒၾကမ္း၏ အားနည္းခ်က္/ အားသာခ်က္မ်ား
၁၀။    ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ စားသုံးသူအကာအကြယ္ေပးေရးဥပေဒတြင္ လက္ေတြ႕အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ရန္အတြက္ အေျခခံအခ်က္အလက္မ်ားကို ထည့္သြင္းျပ႒ာန္းႏိုင္ခဲ့ျခင္းမရွိသည့္ အျပင္ ယင္းအခ်က္အလက္မ်ားကို နည္းဥပေဒတြင္ ထည့္သြင္းေရးဆြဲမည္ဆိုလၽွင္လည္း မူရင္း ဥပေဒေဘာင္ထက္ ေက်ာ္လြန္ေနျခင္းႏွင့္ လုပ္ငန္းေကာ္မတီမ်ား မဖြဲ႕စည္းႏိုင္ျခင္းတို႔ေၾကာင့္ နည္းဥပေဒေရးဆြဲရန္ အခက္အခဲရွိႏိုင္ပါသည္။ ထို႔ျပင္ အဆိုပါဥပေဒအရ က်ဴးလြန္ထားေသာ ျပစ္မႈမ်ားကို ရွာေဖြေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ရန္ တိက်စြာ အေရးယူႏိုင္မႈမ်ား မျပဳလုပ္ႏိုင္ျခင္းေၾကာင့္လည္း  နည္းဥပေဒကို ဆက္လက္ေရးဆြဲႏိုင္ျခင္းမရွိခဲ့ပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ မူလဥပေဒ၏ အားနည္းခ်က္မ်ား အေပၚ အေျခခံ၍ ပိုမိုေကာင္းမြန္ထိေရာက္ေသာ ဥပေဒျဖစ္ေစရန္ႏွင့္ ထပ္မံျဖည့္စြက္ေရးဆြဲရမည့္ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ျပန္လည္စိစစ္သုံးသပ္၍ ဥပေဒအသစ္တစ္ရပ္ အစားထိုးျပင္ဆင္ေရးဆြဲခဲ့ ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မူလဥပေဒႏွင့္ ယခုအသစ္ျပ႒ာန္းမည့္ ဥပေဒၾကမ္း၏ အားနည္း ခ်က္/ အားသာခ်က္မ်ားကို ေအာက္ပါအတိုင္းေလ့လာႏိုင္ပါသည္

 

စားသုံးသူကာကြယ္ေရးႏွင့္ဆက္စပ္သည့္ အျခားတည္ဆဲဥပေဒမ်ား
၁၁။    ျပည္သူလူထုေန႔စဥ္စားသုံးလ်က္ရွိေသာ အစားအေသာက္မ်ားေဘးဥပါဒ္ အႏၲရာယ္ကင္း ရွင္းေရးသည္ အမ်ိဳးသားက်န္းမာေရးအတြက္ အဓိကက်ေသာ က႑ႀကီးျဖစ္ေသာေၾကာင့္ က်န္းမာေရးႏွင့္ အစားအေသာက္ဆိုင္ရာ ဆက္စပ္ေသာဥပေဒမ်ားအား ျပ႒ာန္းခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါသည္။ ၎တို႔မွာ-
    (က)    ၁၉၇၂ ခုႏွစ္၊ ျပည္သူ႕က်န္းမာေရးဆိုင္ရာဥပေဒ၊
    (ခ)    ၂၀၁၃ ခုႏွစ္၊ အမ်ိဳးသားအစားအေသာက္ဥပေဒကို ျပင္ဆင္သည့္ဥပေဒ၊
    (ဂ)    ၂၀၁၄ ခုႏွစ္၊ စားသုံးသူအကာအကြယ္ေပးေရးဥပေဒ တို႔ျဖစ္ပါသည္။
အစိုးရ၏ ေဆာင္႐ြက္ခ်က္မ်ား
၁၂။ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရမွ စားသုံးသူအကာအကြယ္ေပးေရးလုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ အသိ ပညာေပးေဟာေျပာပြဲမ်ားက်င္းပျခင္း၊ ကြင္းဆင္းစစ္ေဆးျခင္းလုပ္ငန္းမ်ား၊ ျပည္တြင္းအလုပ္႐ုံ ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား၊ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားႏွင့္ ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားျပဳလုပ္ျခင္း၊ အျငင္းပြားမႈမ်ားအားေျဖရွင္း ေပးျခင္းစသည့္ လုပ္ငန္းမ်ားကို ေဆာင္႐ြက္လၽွက္ရွိပါသည္။ ထို႔ျပင္ စီးပြားေရးႏွင့္ကူးသန္း ေရာင္းဝယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာန၊ စားသုံးသူေရးရာဦးစီးဌာနမွ တိုင္းေဒသႀကီး/ ျပည္နယ္မ်ားအလိုက္ တိုင္ၾကားဌာန (၄၇) ခုဖြင့္လွစ္ထားခဲ့ရာ ၂၀၁၆-၂၀၁၇ ဘ႑ာႏွစ္မွ ၂၀၁၇-၂၀၁၈ ဘ႑ာႏွစ္ (ဒီဇင္ဘာလအထိ) တိုင္ၾကားလာသည့္ အျငင္းပြားမႈမ်ားကို  ေအာက္ပါအတိုင္း ေျဖရွင္းေဆာင္ ႐ြက္ခဲ့ပါသည္

 

အဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ပူးေပါင္း၍ အစိုးရ၏ေဆာင္႐ြက္ခ်က္မ်ား
၁၃။ စားသုံးသူအကာအကြယ္ေပးေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို ပိုမိုထိေရာက္ေစရန္ႏွင့္ အာဆီယံႏိုင္ငံ မ်ားႏွင့္ တစ္ေျပးညီလိုက္ပါေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ေစရန္ ႏိုင္ငံတကာမွ အေတြ႕အႀကဳံအေလ့အထမ်ားကို ေလ့လာ၍ အမ်ိဳးသားစားသုံးသူအကာအကြယ္ေပးေရးစီမံကိန္းကို ေရးဆြဲခ်မွတ္သြားမည္ျဖစ္ပါ သည္။ အဆိုပါစီမံကိန္းေရးဆြဲရာတြင္ ႏိုင္ငံေပါင္း ၆၀ ေက်ာ္တြင္ စီမံကိန္းေရးဆြဲေပးခဲ့သည့္ ကၽြမ္းက်င္ပညာရွင္မ်ားမွလည္း အကူအညီေပးမည္ျဖစ္ၿပီး အာဆီယံစားသုံးသူကာကြယ္ေရး ေကာ္မတီအပါအဝင္ ေဒသတြင္းအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္း၍ ႏိုင္ငံတကာတြင္ ေဆာင္႐ြက္ေနသည့္ အေလ့အထမ်ားအား ေလ့လာေဆာင္႐ြက္သြား မည္ျဖစ္ပါသည္။
၁၄။ ထို႔ျပင္ ကုန္စည္ႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈက႑အားလုံးတြင္ စားသုံးသူမ်ား၏ အခြင့္အေရးထိခိုက္ ဆုံး႐ႈံးမႈမရွိေစရန္ ဥပေဒေဘာင္အတြင္းမွ ေဆာင္႐ြက္သြားမည္ျဖစ္ၿပီး ထုတ္ကုန္လုံၿခဳံစိတ္ခ်ရမႈ လုပ္ငန္း၊ အေရးယူေျဖရွင္းေဆာင္႐ြက္ေပးသည့္လုပ္ငန္း၊ စားသုံးသူပညာေပးေရးလုပ္ငန္းမ်ား ကို အစိုးရဌာနမ်ား၊ ပုဂၢလိကအသင္းအဖြဲ႕မ်ားႏွင့္ လုပ္ငန္းရွင္မ်ား၊ အစိုးရမဟုတ္ေသာ စားသုံး သူကာကြယ္ေပးေရးအသင္းအဖြဲ႕မ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္သြားမည္ျဖစ္ပါသည္။
ဥပေဒၾကမ္းႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ အႀကံျပဳသုံးသပ္ခ်က္မ်ား
၁၅။    စားသုံးသူကာကြယ္ေရးဥပေဒၾကမ္းႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ေလ့လာသုံးသပ္မႈမ်ားကို ျမန္မာႏိုင္ငံ ေရွ႕ေနမ်ားကြန္ရက္၊ အထက္ျမန္မာျပည္ စားသုံးသူပညာေပးကြန္ရက္၊ မႏၲေလးေရးရာအဖြဲ႕၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ လီဆူဓမၼတကၠသိုလ္၊ ရွမ္းျပည္နယ္ေတာင္ပိုင္း စားသုံးသူပညာေပးေရးအဖြဲ႕၊ ရွမ္း သတင္းေအဂ်င္စီ၊ ဂိုင္ယာအဖြဲ႕ႏွင့္ ဥပေဒပညာရွင္မ်ားက ေလ့လာသုံးသပ္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ပါ သည္။ ၎တို႔၏ေလ့လာသုံးသပ္မႈမ်ားအရ စားသုံးသူကာကြယ္ေရးဥပေဒၾကမ္းတြင္ ျပင္ဆင္၊ ျဖည့္စြက္၊ ပယ္ဖ်က္ရမည့္ အခ်က္ေပါင္း ၄၇ ခ်က္အား ေတြ႕ရွိခဲ့ေၾကာင္းေဖာ္ျပထားပါသည္။  
၁၆။  ျမန္မာႏိုင္ငံစားသုံးသူကာကြယ္ေရးအသင္းမွ စားသုံးသူကာကြယ္ေရးဥပေဒၾကမ္းႏွင့္စပ္ လ်ဥ္း၍ ျပင္ဆင္သင့္သည့္ ပုဒ္မမ်ားႏွင့္အေၾကာင္းအရင္းမ်ားကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္သို႔ ေပးပို႔ထားၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ ၎ျပင္ဆင္၊ ျဖည့္စြက္၊ ပယ္ဖ်က္သင့္သည့္ ပုဒ္မမ်ားႏွင့္ အေၾကာင္း အရင္းမ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ပါသည္-
(က) အခန္း (၉)၊ ပုဒ္မ ၂၁၊ ပုဒ္မခြဲ (ဂ)၊ (ဃ) စသည့္ ထိုဥပေဒပုဒ္မမ်ားသည္ မည္ သည့္ႏိုင္ငံ၏ စားသုံးသူကာကြယ္ေရးဥပေဒတြင္ ျပ႒ာန္းေရးဆြဲထားသည္ကို မေတြ႕ရေၾကာင္းႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာစားသုံးသူကာကြယ္ေရးဥပေဒမ်ားတြင္ မပါရွိေသာ ပုဒ္မမ်ားျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ေရးဆြဲရန္ မလိုအပ္ေၾကာင္း၊
(ခ)    အခန္း (၁၀)၊ ပုဒ္မ ၂၂၊ ပုဒ္မခြဲ (စ်) သည္ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားက စားသုံးသူမ်ား အေပၚ လုပ္ေလ့လုပ္ထမရွိသျဖင့္ ၎ပုဒ္မအား ထည့္သြင္းေရးဆြဲရန္ မလိုအပ္ ေသာေၾကာင့္ လုံးဝျဖဳတ္သင့္ေၾကာင္း၊
(ဂ)  ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ စားသုံးသူေရးရာဦးစီးဌာနသို႔ တိုင္ၾကားသည့္ တိုင္ၾကားမႈအေရ အတြက္ထက္ ျမန္မာႏိုင္ငံစားသုံးသူကာကြယ္ေရးအသင္းသို႔ တိုင္ၾကားေသာ တိုင္ၾကားမႈမ်ားက ပိုမိုမ်ားျပားသည္ကို ေတြ႕ရွိရေသာေၾကာင့္ အခန္း (၂၃) ပါ ပုဒ္မမ်ားကို ျဖည့္စြက္သင့္ပါေၾကာင္း၊
(ဃ)    အခန္း(၂၄) ပါ တားျမစ္ခ်က္မ်ားမွ ပုဒ္မ ၆၆ ပုဒ္မခြဲ (က)၊ (ခ)၊ (ဂ)၊ (ဃ) တို႔ သည္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ားအား အကာအကြယ္ေပးထားေသာ ပုဒ္မမ်ားျဖစ္ ၍ ထိုဥပေဒၾကမ္းတြင္ ထည့္သြင္းေရးဆြဲရန္မလိုအပ္ေသာေၾကာင့္ ၎ပုဒ္မတို႔ကို ျဖဳတ္သင့္ပါေၾကာင္း၊
(င)    အခန္း(၂၅) ျပစ္မႈႏွင့္ ျပစ္ဒဏ္ပိုင္းတြင္ ခ်မွတ္ေသာျပစ္ဒဏ္မ်ားမွ ေထာင္ဒဏ္မ်ား သည္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ကျပ႒ာန္းခဲ့ေသာ ဥပေဒထက္သက္သာေလ်ာ့နည္းေနသည္ကို ေထာက္႐ႈေၾကာင္းႏွင့္ ယခုဥပေဒၾကမ္းတြင္ ေငြဒဏ္မ်ားအား တိုးထားေသာ္လည္း အဆိုပါဥပေဒၾကမ္း၏ အခန္း(၂၅) ပါျပစ္မႈႏွင့္  ျပစ္ဒဏ္မ်ားဆိုင္ရာပုဒ္မမ်ားကို ေအာက္ပါအတိုင္းျပင္ဆင္သင့္ပါသည္။ ၎တို႔မွာ-
(၁)    အခန္း(၂၅)၊ ပုဒ္မ ၇၄ ပါ ျပစ္ဒဏ္ျပ႒ာန္းခ်က္သည္ အခန္း (၂၄) ပုဒ္မ ၆၆ ပါတားျမစ္ခ်က္ကို ေဖာက္ဖ်က္က်ဴးလြန္ရာတြင္ ခ်မွတ္သည့္ ျပစ္ဒဏ္ျဖစ္၍ ပုဒ္မ ၆၆ မွာ လုပ္ငန္းရွင္ကိုအကာအကြယ္ေပးေသာေၾကာင့္ ျဖဳတ္သိမ္းရ မည့္ဥပေဒပုဒ္မျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ၎ပုဒ္မအားျဖဳတ္သိမ္းသင့္ေၾကာင္း၊
(၂)    အခန္း (၂၅) ပုဒ္မ ၇၆၊ ပုဒ္မခြဲ(ခ) မွာ က်ဴးလြန္ေသာျပစ္မႈႏွင့္ ခ်မွတ္ေသာ ျပစ္ဒဏ္မွာ လိုက္ဖက္မႈမရွိဘဲ ျပစ္ဒဏ္အားနည္းလြန္းေသာေၾကာင့္ ေအာက္ ပါအတိုင္းျပင္ဆင္သင့္ပါသည္-
(ကက)    ပုဒ္မ ၇၆ ပုဒ္မခြဲ (က) မည္သည့္စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မဆို ပုဒ္မ ၆၉ ပါတားျမစ္ခ်က္တစ္ရပ္ရပ္ကို ေဖာက္ဖ်က္က်ဴးလြန္ေၾကာင္း ျပစ္မႈထင္ရွားစီရင္ျခင္းခံရလၽွင္ ထိုသူကို အနည္းဆုံး ေထာင္ဒဏ္ (၁) ႏွစ္မွ (၃) ႏွစ္အထိ ေထာင္ဒဏ္တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးခ်မွတ္ရမည့္ အျပင္ က်ပ္သိန္း (၁၀၀) ထက္ မပိုေသာေငြဒဏ္လည္း ခ်မွတ္ ႏိုင္ပါသည္။
(ခခ)    ပုဒ္မခြဲ (ခ) အဆိုပါျပစ္မႈစီရင္ျခင္းခံရသူသည္ ပုဒ္မ ၉၆ ပါ တား ျမစ္ခ်က္တစ္ရပ္ရပ္ကို ထပ္မံက်ဴးလြန္ေၾကာင္း ျပစ္မႈထင္ရွား စီရင္ျခင္းခံရလၽွင္ ထိုသူကိုအနည္းဆုံးေထာင္ဒဏ္ (၃) ႏွစ္မွ (၅) ႏွစ္အထိ ေထာင္ဒဏ္တစ္မ်ိဳးမ်ိဳး ခ်မွတ္ရမည့္အျပင္ ေငြဒဏ္ လည္းခ်မွတ္ႏိုင္သည္။
(ဂဂ)    ပုဒ္မ ၇၇၊ ပုဒ္မခြဲ (က) မည္သည့္စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မဆို ပုဒ္မ ၇၀ ပါ တားျမစ္ခ်က္တစ္ရပ္ရပ္ကို ေဖာက္ဖ်က္က်ဴးလြန္ ေၾကာင္း ျပစ္မႈထင္ရွားစီရင္ျခင္းခံရလၽွင္ ထိုသူကိုအနည္းဆုံး ေထာင္ဒဏ္ (၁) ႏွစ္မွ (၃) ႏွစ္အထိ ေထာင္ဒဏ္တစ္မ်ိဳးမ်ိဳး ခ်မွတ္ရမည့္အျပင္ က်ပ္သိန္း (၁၅၀) ထက္မပိုေသာ ေငြဒဏ္ လည္းခ်မွတ္ႏိုင္ပါသည္။
(ဃဃ)    ပုဒ္မ ၇၇၊ ပုဒ္မခြဲ(ခ) အဆိုပါ ျပစ္မႈထင္ရွားစီရင္ျခင္း ခံရသူသည္ ပုဒ္မ ၇၀ ပါတားျမစ္ခ်က္တစ္ရပ္ရပ္ကို ထပ္မံက်ဴးလြန္ ေၾကာင္း ျပစ္မႈထင္ရွားစီရင္ျခင္းခံရလၽွင္ ထိုသူကို အနည္းဆုံး ေထာင္ဒဏ္ (၃) ႏွစ္မွ (၅) ႏွစ္အထိ ေထာင္ဒဏ္တစ္မ်ိဳးမ်ိဳး ခ်မွတ္ရမည့္အျပင္ က်ပ္သိန္း (၁၅၀၀) ထက္မပိုေသာ ေငြဒဏ္ လည္းခ်မွတ္ႏိုင္ပါသည္။     
ဥပေဒၾကမ္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ အစိုးရႏွင့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ ထင္ျမင္ခ်က္မ်ား
၁၇။    ဦးေဆြတင့္ၾကဴ (ၫႊန္ၾကားေရးမႉး၊ စီးပြားေရးႏွင့္ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာန) မွ “ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္၌ စားသုံးသူအကာအကြယ္ေပးေရးဥပေဒဟုျပ႒ာန္းခဲ့ၿပီး ယခုဥပေဒမူၾကမ္းတြင္ စားသုံးသူကာကြယ္ေရးဥပေဒဟု ျပ႒ာန္းမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ စားသုံးသူအကာအကြယ္ေပးေရး သက္သက္မဟုတ္ဘဲ စားသုံးသူကာကြယ္ေရးဆိုေသာေၾကာင့္ ပိုမိုက်ယ္ျပန္႔ေၾကာင္း၊ စားသုံးသူ ဘက္မွ ေတာင္းဆိုသည္ျဖစ္ေစ၊ မေတာင္းဆိုသည္ျဖစ္ေစ ကာကြယ္ေပးမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ စားသုံး သူမ်ား အခြင့္အေရးရရွိေစရန္ႏွင့္ ရရွိသည့္ အခြင့္အေရးမ်ားကို လုံၿခဳံစိတ္ခ်မႈရွိသည့္ ကုန္စည္ႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားသုံးစြဲႏိုင္ေစရန္ ဦးတည္ၿပီး ျပစ္မႈျပစ္ဒဏ္မ်ားသည္လည္း ယခင္ျပ႒ာန္းၿပီး ဥပေဒ ထက္ ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္မႈမ်ားေၾကာင္း၊ ျပင္ဆင္ေရးဆြဲသည့္ ဥပေဒၾကမ္း၌ ေစ်းကြက္စစ္ေဆးေရး အရာရွိအခန္းက႑၊ ထုတ္လုပ္သူ၊ တင္သြင္းသူႏွင့္ ျဖန္႔ျဖဴးေရာင္းခ်သူမ်ား၏ ထုတ္ကုန္အေပၚ ဝန္ေဆာင္မႈႏွင့္ တာဝန္ရွိမႈအပိုင္းမ်ားအပါအဝင္ သက္ဆိုင္ရာဘက္မွလည္း စားသုံးသူမ်ား၏ တိုင္ၾကားမႈမ်ားကို အျမန္ဆုံးေျဖရွင္းေပးႏိုင္ရန္စသည့္ အခ်က္မ်ားထည့္သြင္းထားေၾကာင္း ၊ ယခင္ဥပေဒတြင္ ဌာနလုပ္ပိုင္ခြင့္မရွိေၾကာင္း၊ ဥပေဒအရ ဗဟိုေကာ္မတီႏွင့္ အျငင္းပြားမႈေျဖရွင္း ေရးအဖြဲ႕က အခြင့္အာဏာလုပ္ပိုင္ခြင့္ရွိေၾကာင္း၊ တိုင္ၾကားမွသာ အေရးယူႏိုင္သည့္ သေဘာျဖစ္ၿပီး ယခုဥပေဒၾကမ္း၌ တိုင္ၾကားသည္ျဖစ္ေစ၊ မတိုင္ၾကားသည္ျဖစ္ေစ၊ သတင္းအခ်က္အလက္ခိုင္ ခိုင္မာမာရရွိပါက ဌာနအေနျဖင့္ လိုအပ္သလို စုံစမ္းစစ္ေဆး၍ ကာကြယ္ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ေၾကာင္း၊ တိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္အသီးသီးရွိ စားသုံးသူေရးရာ ဦးစီးဌာနမ်ားကို တိုက္႐ိုက္ေျဖရွင္း ၫွိႏႈိင္းခြင့္ေပးထားၿပီး ၫွိႏႈိင္းမႈအဆင္ေျပမွသာ အျငင္းပြားမႈေျဖရွင္းေရး အဖြဲ႕သို႔တင္ျပရန္ စသည့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ား ေျပာင္းလဲေရးဆြဲထားေၾကာင္း၊ ထုတ္ကုန္ႏွင့္ပတ္သက္၍ လုံၿခဳံစိတ္ခ်မႈ မ်ားရွိ၍ တာဝန္ယူမႈမ်ားကို ျဖည့္စြက္ထည့္ထားေၾကာင္း ” ေျပာၾကားခဲ့ပါသည္။
၁၈။    ေဒၚလွလွေဆြ (ဒုတိယဥပေဒအရာရွိ၊ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီးဥပေဒ႐ုံး) မွ “ယခင္ဥပေဒ အေဟာင္းတြင္ ေယဘုယ်ေရးသားထားၿပီး ယခုဥပေဒၾကမ္းတြင္ အေသးစိတ္ေရးဆြဲထားေၾကာင္း၊ စားသုံးသူဘက္မွ တိုင္ၾကားရွင္းလင္းတင္ျပခြင့္ကို ဥပေဒက အခြင့္အေရးေပးထားေသာ္လည္း စားသုံးသူက မတိုင္ႏိုင္ေသာအခါ မည္သို႔ျပဳလုပ္ရမည္ဆိုသည္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားကို လည္းပိုထည့္ေစခ်င္ေၾကာင္း” ေျပာၾကားခဲ့ပါသည္။
၁၉။    ဦးဗအုပ္ခိုင္ (ဥကၠ႒၊ ျမန္မာႏိုင္ငံစားသုံးသူကာကြယ္ေရးအသင္း) မွ “ ဥပေဒၾကမ္းတြင္ စားသုံးသူမ်ားအတြက္ အမွန္တကယ္လိုအပ္တာေတြမပါဘဲ မလိုအပ္တာ မ်ားပါဝင္ေနေၾကာင္း၊ အခ်ိဳ႕ေသာ အခ်က္မ်ားက စားသုံးသူမ်ားကို ကာကြယ္ေပးျခင္းမဟုတ္ဘဲ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ မ်ားကို ကာကြယ္ေပးသလိုျဖစ္ေနေၾကာင္း၊ ဥပေဒမူၾကမ္းရွိ အခန္း (၉)၊ ပုဒ္မ ၂၁ (ဃ) သည္ လုပ္ငန္းရွင္ကို ကာကြယ္ရန္ အဓိကထည့္သြင္းထားသည္ဟု ယူဆရၿပီး တန္ျပန္အေနျဖင့္ အခန္း (၁၀)၊ ပုဒ္မ ၂၂ (စ်) သည္လည္း စားသုံးသူကို ကာကြယ္သေယာင္ ေဖာ္ျပထားျခင္းျဖစ္၍ ျဖဳတ္ သင့္ၿပီး စားသုံးသူက တရားစြဲဆိုခြင့္မွာ လိုအပ္ခ်က္ရွိေနေၾကာင္း၊ အဆိုပါ အခ်က္ (၂) ခ်က္ စလုံးသည္ လုပ္ငန္းရွင္ကို ကာကြယ္ခ်င္၍ ထည့္သြင္းထားသည္ဟု ယူဆရေၾကာင္း၊ ထို႔ေၾကာင့္ အဆိုပါအခ်က္အား ျဖဳတ္သင့္ေၾကာင္း၊ အေရးႀကီးဆုံးအခ်က္မွာ စားသုံးသူအေနျဖင့္ နစ္နာမႈ ရွိခဲ့ပါက ေရာင္းခ်သည့္ လုပ္ငန္းရွင္ကိုသာမက ေထာက္ခံေပးထားသည့္ အစိုးရအဖြဲ႕ျဖစ္ေစ၊ အစိုးရမဟုတ္ေသာ အဖြဲ႕ကိုျဖစ္ေစ ျပန္လည္တရားစြဲႏိုင္ခြင့္ရွိ ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထိုအခ်က္မွာ ဥပေဒမူၾကမ္းတြင္မပါရွိေၾကာင္း ထို႔ေၾကာင့္ လိုအပ္ေသာ ျပင္ဆင္ခ်က္အႀကံျပဳစာမ်ားကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္႐ုံးသို႔ ေပးပို႔မည္ျဖစ္ေၾကာင္း အႀကံျပဳေျပာၾကားခဲ့ပါသည္။
၂၀။    ေဒၚသင္းသင္းေအး (မႏၲေလးႏွင့္ရွမ္းေျမာက္တာဝန္ခံ၊ ဂိုင္ယာအဖြဲ႕) မွ “ရွိထားတဲ့အေပၚ မွာ ျပန္ၿပီးေတာ့ ပိုမိုျပည့္စုံတဲ့၊ ထိေရာက္ေကာင္းမြန္တဲ့ ဥပေဒျဖစ္လာဖို႔အေရးဆိုတာ ေတာင္းဆို တာေတြလုပ္ရမယ္။ ဒီဥပေဒေတြကို စားသုံးသူေတြကိုယ္တိုင္လည္း သိသင့္တယ္။ ကၽြန္မတို႔ စားသုံးသူေတြမွာ အခြင့္အေရးဆိုတာရွိတယ္။ ဘာေတြရသင့္တယ္။ ဘာေတြကိုကိုယ္တိုင္ကာ ကြယ္ႏိုင္မလဲဆိုတာေတြကို ျပည္သူေတြအေနနဲ႔ သိသင့္တယ္” ဟု ေျပာၾကားခဲ့ပါသည္။     
၂၁။    ဥပေဒၾကမ္းေရးဆြဲရာတြင္ ဝန္ႀကီးဌာနႏွင့္ ပူးေပါင္းပါဝင္ခဲ့သူ ဦးေမာင္ေမာင္ (ျမန္မာစား သုံးသူမ်ားသမဂၢအတြင္းေရးမႉး) မွ ယခုဥပေဒမူၾကမ္းအား အမ်ားအျပားအားရေက်နပ္ၿပီး ယခင္ဥပေဒထက္အမ်ားႀကီး ကာကြယ္ေပးႏိုင္မည္ဟု ေမၽွာ္လင့္ထားေၾကာင္း၊ ဥပေဒၾကမ္းအား အဖြဲ႕မွ တာဝန္ရွိသူမ်ားႏွင့္ ေဆြးေႏြးသုံးသပ္၍ အႀကံျပဳစာမ်ားကို လႊတ္ေတာ္သို႔ေပးပို႔မည္ျဖစ္ ေၾကာင္း၊ ဥပေဒၾကမ္းႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ မီဒီယာမ်ား၊ ကၽြမ္းက်င္ပညာရွင္မ်ား၊ တတ္သိနားလည္ သူမ်ား၊ စားသုံးသည့္ ျပည္သူမ်ားကိုယ္တိုင္ မိမိျမင္သည့္ ႐ႈေထာင့္မွဝိုင္းဝန္းအႀကံေပးရန္ လိုအပ္ေၾကာင္း ေျပာၾကားခဲ့ပါသည္။  
အိႏၵိယႏိုင္ငံ၏ စားသုံးသူကာကြယ္ေရးဥပေဒအားႏႈိင္းယွဥ္ေလ့လာျခင္း
၂၂။    အိႏၵိယႏိုင္ငံ၌ စားသုံးသူမ်ားျပႆနာမ်ားသည္ လြန္ခဲ့ေသာ ဆယ္စုႏွစ္ ၂ ခုအတြင္း ပိုမို ျမင့္မားလာခဲ့ပါသည္။ ယခုလက္ရွိတြင္ အိႏၵိယႏိုင္ငံ ၁၉၈၆ ခုႏွစ္၊ စားသုံးသူမ်ားကာကြယ္ေရး ဥပေဒကို က်င့္သုံးလၽွက္ရွိၿပီး အဆိုပါဥပေဒတြင္ အခန္း (၄) ခန္းႏွင့္ ပုဒ္မေပါင္း ၃၁ ခု ပါရွိပါ သည္။ ယင္းဥပေဒသည္ စားသုံးသူမ်ားဘက္မွ နစ္နာမႈမ်ားအား ျပန္လည္တိုင္ၾကားႏိုင္ရာတြင္ အေထာက္အကူျပဳေစရန္အတြက္ျဖစ္ၿပီး အဆိုပါဥပေဒ၏ အဓိက ရည္႐ြယ္ခ်က္မွာ စားသုံးသူ မ်ားကို ပိုမိုကာကြယ္ႏိုင္ရန္ အေထာက္အကူျဖစ္ေစျခင္း၊ ယင္းဥပေဒအရ စားသုံးသူမ်ား ေကာင္စီဖြဲ႕စည္းရာတြင္ အေထာက္အကူျဖစ္ေစျခင္းႏွင့္ စားသုံးသူမ်ားဘက္မွ အျငင္းပြားဖြယ္ရာ ကိစၥရပ္မ်ား၊ ၎တို႔ႏွင့္ ဆက္စပ္ေနေသာ ကိစၥရပ္မ်ားကို ေျဖရွင္းေပးရေသာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားကို အေထာက္အကူျဖစ္ေစရန္အတြက္ ျဖစ္ပါသည္။  
၂၃။    အိႏၵိယႏိုင္ငံ စားသုံးသူကာကြယ္ေရးဥပေဒ၏ အခန္း (၂) ၊ ပုဒ္မ ၄ အရ စားသုံးသူမ်ား ကာကြယ္ေပးေရးဗဟိုေကာင္စီကို ဖြဲ႕စည္းထားၿပီး အဆိုပါ ေကာင္စီတြင္ စားသုံးသူေရးရာ ဝန္ႀကီးမွ ဥကၠ႒အျဖစ္ပါဝင္ ပါသည္။ ျပစ္မႈျပစ္ဒဏ္ပိုင္းတြင္ ယင္းဥပေဒ၏ အခန္း (၃)၊ ပုဒ္မ ၂၇ အရ အနည္းဆုံး ေထာင္ဒဏ္ တစ္လမွ အမ်ားဆုံး ၃ ႏွစ္အထိျဖစ္ၿပီး ေငြဒဏ္အရ အနည္းဆုံး ႐ူပီးေငြ (၁) ေသာင္းမွ အမ်ားဆုံး (၅) ေသာင္းထိ ျဖစ္ေစ ဒဏ္ႏွစ္ရပ္ကိုပါျဖစ္ေစ ခ်မွတ္ႏိုင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။
၂၄။    ယခုအခါ အိႏၵိယႏိုင္ငံတြင္ ဥပေဒၾကမ္းအသစ္ကို  ကုလသမဂၢလမ္းၫႊန္ခ်က္ (UN Guideline) (၈) ခ်က္ႏွင့္အညီ ျပန္လည္ျပင္ဆင္ေရးဆြဲထားၿပီးျဖစ္ပါသည္။ ယင္းဥပေဒၾကမ္း တြင္ အစားအေသာက္မ်ားကို မသမာေသာနည္းလမ္းျဖင့္ ေၾကာ္ျငာျခင္းတို႔ကို တင္းက်ပ္စြာ တားျမစ္ထိန္း ခ်ဳပ္ထားေသာ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားလည္းပါဝင္ၿပီး စားသုံးသူမ်ားဘက္မွ တိုင္တန္း ခ်က္မ်ားကို လၽွင္လၽွင္ျမန္ျမန္ျဖင့္ ေျဖရွင္းေပးမည့္ ဗဟိုစားသုံးသူကာကြယ္ေရး အာဏာပိုင္အဖြဲ႕ အစည္းလည္း ပါဝင္ပါသည္။  အသစ္ျပန္လည္ျပင္ဆင္ေရးဆြဲထားေသာ ဥပေဒၾကမ္းအသစ္ တြင္ အခန္း (၈) ခန္းႏွင့္ ပုဒ္မေပါင္း ၁၀၇ ခုပါဝင္ၿပီး ျပစ္မႈျပစ္ဒဏ္ပိုင္းတြင္ အနည္းဆုံး ေထာင္ဒဏ္ ၆လမွ အျမင့္ဆုံး (၇) ႏွစ္အထိျဖစ္ၿပီး ေငြဒဏ္ပိုင္းတြင္ အနိမ့္ဆုံး ႐ူပီး ေငြ (၁) သိန္း
မွ အျမင့္ဆုံး ႐ူပီးေငြသိန္း (၅၀) ထိျဖစ္ေစ ဒဏ္ႏွစ္ရပ္လုံးကို ျဖစ္ေစခ်မွတ္ႏိုင္ပါသည္။  
၂၅။    ထို႔ျပင္ အိႏၵိယႏိုင္ငံတြင္ ၁၉၈၆ ခုႏွစ္ စားသုံးသူကာကြယ္ေရးဥပေဒသည္ စားသုံးသူ ကာကြယ္ေရးႏွင့္ အဓိကဆက္စပ္ေနေသာ ဥပေဒတစ္ခုျဖစ္ၿပီး စားသုံးသူကာကြယ္ေရးႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ဆက္စပ္ေနေသာ ဥပေဒမ်ား၊ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ ပါသည္-
(က)    ၁၉၃၇ ခုႏွစ္၊ စိုက္ပ်ိဳးေရးထုတ္ကုန္မ်ားအက္ဥပေဒ၊
(ခ)     ၁၉၅၅ ခုႏွစ္၊ လူသုံးကုန္ပစၥည္းမ်ားအက္ဥပေဒ၊
(ဂ)    ၁၉၈၀ ခုႏွစ္၊ လူသုံးကုန္ပစၥည္းမ်ား ေမွာင္ခိုေစ်းကြက္ႏွင့္ ေထာက္ပံ့ေပးမႈမ်ား အား ေထာက္ပံ့ျခင္းမွ ကာကြယ္သည့္ အက္ဥပေဒ၊
(ဃ)    ၁၉၈၇ ခုႏွစ္၊ စားသုံးသူကာကြယ္ေရးစည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ား၊
(င)    ၁၉၉၂ ခုႏွစ္၊ စားသုံးသူဖူလုံေရးရန္ပုံေငြစည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ား၊
(စ)    ၂၀၀၅ ခုႏွစ္၊ စားသုံးသူကာကြယ္ေရးျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား၊    
(ဆ)    ၂၀၀၉ ခုႏွစ္၊ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္မႈတြင္ အသုံးျပဳေသာ ကုန္စည္မ်ားတိုင္းတာမႈ အက္ဥပေဒ စသည္တို႔ျဖစ္ပါသည္။
နိဂုံးခ်ဳပ္
၂၆။ ယခုျပ႒ာန္းမည့္ ဥပေဒသစ္တြင္ သတင္းအခ်က္အလက္အေပၚအေျခခံ၍ အေရးယူရန္ အစားအေသာက္လုံၿခဳံမႈအပိုင္း၊ သက္ဆိုင္ရာတိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္မ်ားအေနျဖင့္ ပိုမိုလုပ္ပိုင္ ခြင့္ရရွိလာမည့္ အေျခအေနမ်ားႏွင့္ ျပည္သူမ်ားအတြက္ ပိုမိုေကာင္းမြန္လာမည့္ အေျခအေနမ်ား ေၾကာင့္ ႀကိဳဆိုရမည့္ ဥပေဒတစ္ရပ္ျဖစ္ပါသည္။ တက္ညီလက္ညီျဖင့္ ထိထိေရာက္ေရာက္ ေဆာင္႐ြက္ရန္ကိုမူ အေလးထားရန္လိုအပ္ပါသည္။ ဥပေဒျပ႒ာန္းၿပီးေနာက္ နည္းဥပေဒကိုလည္း အျမန္ဆုံးေဆာင္႐ြက္လၽွင္ စားသုံးသူမ်ားအတြက္ ကာကြယ္ႏိုင္မႈမွာ ပိုမိုေကာင္းမြန္လာမည္ျဖစ္ ပါေၾကာင္း ျပဳစုတင္ျပအပ္ပါသည္။

သတိျပဳရန္

ဤသတင္းအခ်က္အလက္သည္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအား ၎တို႔၏ လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ တာဝန္မ်ားကို ေဆာင္႐ြက္ရာတြင္ အေထာက္အကူျပဳရန္အတြက္ ျဖစ္ပါသည္။ ပုဂၢိဳလ္ေရးဆိုင္ရာ ကိစၥ တစ္စုံတစ္ခုအတြက္ အသုံးျပဳရန္မဟုတ္ပါ။ အခ်ိန္ႏွင့္တေျပးညီ ေနာက္ဆုံးရသတင္းျဖစ္မည္ဟု သတ္မွတ္မထားသင့္ပါ။ ဤအခ်က္အလက္မ်ားအား တရားဝင္ သို႔မဟုတ္ ပညာရွင္ဆိုင္ရာ အႀကံေပးခ်က္အျဖစ္ မသတ္မွတ္သင့္ပါ။ အထူးအႀကံေပးခ်က္ သို႔မဟုတ္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားလိုအပ္ပါက အရည္အေသြးျပည့္မီေသာ သင့္ေလ်ာ္သည့္ ကြၽမ္းက်င္ပညာရွင္ႏွင့္ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္သင့္ပါသည္။ လႊတ္ေတာ္ သုေတသနဝန္ေဆာင္မႈသည္ စာတမ္းတိုမ်ားတြင္ ပါဝင္ေသာအေၾကာင္းအရာမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ လႊတ္ေတာ္ဝန္ထမ္းမ်ားႏွင့္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ေပးႏိုင္ပါသည္။ အမ်ားျပည္သူႏွင့္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ျခင္းမရွိပါ။

ရက္စြဲ
၂၃.၅.၂၀၁၈