Skip to main content

ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးမ်ားဆိုင္ရာကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္မႈ

အက်ဥ္းခ်ဳပ္
    ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ကေလးအလုပ္သမားမ်ားသည္ လုပ္ငန္းမ်ိဳးစုံတြင္အလုပ္လုပ္ကိုင္ေနရ ျခင္း၊ ကေလးသူငယ္ညႇင္းပန္းႏွိပ္စက္မႈအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖစ္ပြားေနျခင္း၊ သက္ငယ္မုဒိမ္းမႈမ်ားေနရာအႏွံ႔ တြင္ျဖစ္ပြားေနျခင္း၊ ကေလးသူငယ္မ်ားအားလူကုန္ကူးခံရျခင္း စသည့္ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္ခံရမႈမ်ားျဖစ္ပြားလ်က္ရွိရာ ကေလးသူငယ္မ်ား၏အခြင့္အေရးကို ယခုထက္ပိုမိုကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ရန္လိုအပ္လ်က္ရွိပါသည္။
၂၀၁၄ ခုႏွစ္၊ သန္းေခါင္စာရင္းေကာက္ခံမႈအရ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အသက္ ၁၈ ႏွစ္ေအာက္ ကေလးသူငယ္ဦးေရသည္ ၃၃.၃၁ ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔ရွိၿပီး ၿမိဳ႕ျပ၌ ၈.၅၉ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ ေက်းလက္၌ ၂၄.၇၁ ရာခိုင္ႏႈန္း ခန္႔ရွိပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးမ်ားအားကာကြယ္ ေစာင့္ေရာက္ရန္ ၁၉၉၁ ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္လ ၁၅ ရက္ေန႔တြင္ ကေလးသူငယ္ရပိုင္ခြင့္ဆိုင္ရာ  ႏိုင္ငံတကာ သေဘာတူညီခ်က္ (Convention on the Rights of Child, CRC) ကို လက္မွတ္ေရးထိုး ခဲ့ၿပီး ၁၉၉၃ ခုႏွစ္တြင္ ကေလးသူငယ္ဥပေဒကိုျပ႒ာန္းခဲ့ပါသည္။ အဂၤလန္ႏိုင္ငံအေျခစိုက္   Save the Children အဖြဲ႕၏ End of Childhood Index 2017 အစီရင္ခံစာ၌ ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရာတြင္ ႏိုင္ငံေပါင္း ၁၇၂ ႏိုင္ငံအနက္ ျမန္မာႏိုင္ငံ သည္ အဆင့္ ၁၁၂ ျဖစ္ပါသည္။
    ဤစာတမ္းတိုတြင္ ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္ခံရမႈအေျခအေနမ်ား၊ အစိုးရ၏ ေဆာင္႐ြက္ခ်က္မ်ား၊ ကေလးသူငယ္မ်ား၏အေျခခံအခြင့္အေရးမ်ား၊ ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရး မ်ားဆိုင္ရာဥပေဒၾကမ္းတြင္ပါရွိေသာ ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးမ်ား၊ အသစ္ထည့္သြင္းေရးဆြဲ ထားေသာအခ်က္မ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာ၏ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရး ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္မႈမ်ား စသည့္အခ်က္အလက္မ်ားအားစုစည္း၍ ေဖာ္ျပထားပါသည္။

နိဒါန္း
၁။    ကေလးသူငယ္ဟူသည္ တိုင္းျပည္၏အနာဂတ္ဟုတင္စားေခၚေဝၚၾကၿပီး ေမြးဖြားကာစ ေရွးဦးကေလးသူငယ္ ျပဳစုေစာင့္ေရွာက္ျခင္းမွသည္ လူငယ္ဆိုေသာအသက္အပိုင္းအျခားအထိ ေမြးရာပါရပိုင္ခြင့္မ်ားကိုအသိအမွတ္ျပဳေစာင့္ေရွာက္ေပးျခင္းသည္ ႏိုင္ငံ၏အနာဂတ္တည္ေဆာက္ ျခင္းပင္ျဖစ္ပါသည္။  အရည္အခ်င္းျပည့္ဝေသာလူ႔စြမ္းအားအရင္းျမစ္သည္ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံအတြက္ အေရးႀကီးေသာလူသားအရင္းျမစ္ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ျဖစ္ပါ၍ ႏိုင္ငံတိုင္းတြင္ အနာဂတ္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ အတြက္ ကေလးသူငယ္မ်ား၏အခြင့္အေရးဆိုင္ရာ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းလုပ္ငန္းမ်ားကို ဦးစားေပးေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိပါသည္။  ယခုအခါ ႏိုဝင္ဘာလ ၂၀ ရက္ေန႔ကို အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးမ်ားေန႔ (International Child Rights Day) အျဖစ္သတ္မွတ္ကာ ကမာၻတစ္ဝန္းတြင္ ႏွစ္စဥ္အထိမ္းအမွတ္ပြဲမ်ားက်င္းပလ်က္ရွိပါသည္။   
ကေလးသူငယ္ဥပေဒ၏ေနာက္ခံသမိုင္း

၂။    ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ၁၉၉၁ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လ ၁၅ ရက္ေန႔တြင္ ကေလးသူငယ္ရပိုင္ခြင့္ဆိုင္ရာ  ႏိုင္ငံတကာသေဘာတူညီခ်က္ (Convention on the Rights of Child, CRC)ကို လက္မွတ္ေရးထိုး၍ အဖြဲ႕ဝင္ႏိုင္ငံျဖစ္လာခဲ့ပါသည္။ CRC အဖြဲ႕ဝင္ႏိုင္ငံျဖစ္သည္ႏွင့္အညီ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ကေလးသူငယ္ဥပေဒကိုျပ႒ာန္းခဲ့ၿပီး ၂၀၀၁ ခုႏွစ္တြင္ ကေလးသူငယ္ နည္းဥပေဒကိုထုတ္ျပန္ခဲ့ပါသည္။ ယခုအခါ လူမႈဝန္ထမ္းကယ္ဆယ္ေရးႏွင့္ ျပန္လည္ေနရာခ်ထားေရး ဝန္ႀကီးဌာနသည္ ၁၉၉၃ခုႏွစ္၊ ကေလးသူငယ္ဥပေဒအား ေခတ္ကာလႏွင့္လိုက္ေလ်ာညီေထြမႈရွိ ေစရန္အတြက္ ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးမ်ားဆိုင္ရာဥပေဒမူၾကမ္း တစ္ခုေရးဆြဲလ်က္ရွိရာ အဆိုပါဥပေဒမူၾကမ္းအားလႊတ္ေတာ္တြင္းေဆြးေႏြးႏိုင္ရန္ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္၊ ဇူလိုင္လ ၆ ရက္ေန႔တြင္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္သို႔ ေပးပို႔တင္ျပခဲ့ပါသည္။   
အသစ္ေရးဆြဲထားရွိမႈမ်ား
၃။    ၁၉၉၃ ခုႏွစ္၊ ကေလးသူငယ္ဥပေဒတြင္ အခန္းေပါင္း ၁၉ ခန္းႏွင့္ ပုဒ္မေပါင္း ၇၅ ခုရွိၿပီး အသစ္ေရးဆြဲထားေသာ ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးမ်ားဆိုင္ရာဥပေဒၾကမ္းတြင္ အခန္းေပါင္း ၃၀ ခန္းႏွင့္ ပုဒ္မေပါင္း ၁၁၇ ခု ရွိသည္ကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။ ယင္းဥပေဒၾကမ္းအား ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လ ၁၃ ရက္ေန႔မွ ၂၃ ရက္ေန႔အထိ အမ်ားျပည္သူမ်ားသိရွိေလ့လာႏိုင္ရန္ ႏိုင္ငံပိုင္သတင္းစာ မ်ားမွတစ္ဆင့္ေဖာ္ျပခဲ့ပါသည္။ ဥပေဒၾကမ္းတြင္အသစ္ထည့္သြင္းေရးဆြဲထားေသာအခ်က္မ်ားမွာ-
(က)    မိဘရင္းျပဳစုေစာင့္ေရွာက္မႈမရရွိသည့္ ကေလးသူငယ္မ်ားအား အျခားနည္းျဖင့္ ျပဳစုေစာင့္ေရွာက္ျခင္း(Alternative Care)၊
(ခ)  ျပစ္မႈက်ဴးလြန္မိေသာ ကေလးသူငယ္မ်ားအား ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္မည့္အစား အက်င့္စာရိတၱျပဳျပင္ေရးႏွင့္ လူမႈအသိုင္းအဝိုင္းတြင္ ျပန္လည္ဝင္ဆံ့ေရးကိုဦးတည္ေသာ အျခားနည္းလမ္းျဖင့္ လႊဲေျပာင္းေဆာင္႐ြက္ျခင္း (Diversion)၊
(ဂ)    ကေလးသူငယ္မ်ားအားေခါင္းပုံျဖတ္ခိုင္းေစျခင္း (Exploitation)၊
(ဃ)    အဆိုး႐ြားဆုံးပုံစံျဖင့္အလုပ္ခိုင္းေစျခင္း (Worst Forms of Child Labour) ၊
(င)     ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ၊ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာႏွင့္ လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာ အၾကမ္းဖက္ျခင္း၊
(စ)    မသန္စြမ္းကေလးသူငယ္မ်ား၏အခြင့္အေရးမ်ားႏွင့္
(ဆ)    ကေလးသူငယ္ႏွင့္ လက္နက္ကိုင္ပဋိပကၡ စသည့္အခ်က္မ်ားျဖင့္ ျပင္ဆင္ေရးဆြဲ ထားသည္ကိုေတြ႕ရွိရပါသည္။  
ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးႏွင့္ဆက္စပ္ေသာအျခားဥပေဒမ်ား
၄။    ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ကေလးသူငယ္မ်ား၏အခြင့္အေရးမ်ားအား ေစာင့္ေရွာက္ေပးထားေသာ ေအာက္ပါဥပေဒမ်ားကို ျပ႒ာန္းထားပါသည္-
(က)     ရာဇသတ္ႀကီးကိုျပင္ဆင္သည့္ဥပေဒ(၂၀၁၆)
(ခ)    မူးယစ္ေဆးဝါးႏွင့္ စိတ္ကိုေျပာင္းလဲေစေသာ ေဆးဝါးမ်ားဆိုင္ရာဥပေဒ (၁၉၉၃)
 (ဂ)    လူကုန္ကူးမႈတားဆီးကာကြယ္ေရးဥပေဒ(၂၀၀၅)
(ဃ)    မသန္စြမ္းသူမ်ားအခြင့္ေရးဆိုင္ရာဥပေဒ(၂၀၁၅)
(င)    ျမန္မာႏိုင္ငံယစ္မ်ိဳးအက္ဥပေဒကိုျပင္ဆင္သည့္ဥပေဒ(၂၀၁၅)
     (စ)    ဆိုင္မ်ားႏွင့္ အလုပ္ဌာနမ်ားဥပေဒ(၂၀၁၆)
(ဆ)    ၁၉၅၁ ခုႏွစ္၊ အလုပ္႐ုံမ်ားအက္ဥပေဒကိုျပင္ဆင္သည့္ဥပေဒ (၂၀၁၆) စသည့္ျပ႒ာန္း ဥပေဒမ်ားသည္ ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးႏွင့္ဆက္စပ္အက်ဳံးဝင္ေသာဥပေဒ မ်ားျဖစ္ပါသည္။
ကေလးသူငယ္၏အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္
၅။    ၁၉၉၃ ခုႏွစ္ကျပ႒ာန္းခဲ့ေသာ ကေလးသူငယ္ဥပေဒတြင္ ကေလးသူငယ္ဆိုသည္မွာ အသက္ ၁၆ ႏွစ္ မျပည့္သူ၊ လူငယ္ဆိုသည္မွာ  အသက္ ၁၆ ႏွစ္ျပည့္ၿပီး ၁၈ ႏွစ္မျပည့္ေသးသူ ဟူ၍ ခြဲျခားသတ္မွတ္ထားပါသည္။  ယခုျပင္ဆင္ေရးဆြဲထားေသာ ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရး မ်ားဆိုင္ရာဥပေဒၾကမ္းတြင္ အသက္ ၁၈ ႏွစ္မျပည့္ေသးသူကို ကေလးသူငယ္ဟုေဖာ္ျပထားပါ သည္။ အဆိုပါသတ္မွတ္ခ်က္သည္ ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးမ်ားဆိုင္ရာကုလသမဂၢသေဘာတူ စာခ်ဳပ္(Convention on the Rights of the Child, CRC) ၏ အဓိပၸာယ္သတ္မွတ္ခ်က္ႏွင့္ အညီျပင္ဆင္ထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။  
ကေလးသူငယ္အမ်ိဳးအစား
၆။    ကေလးသူငယ္မ်ားကို သာမန္ကေလးသူငယ္ႏွင့္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရန္လိုအပ္ေသာ ကေလးသူငယ္ဟူ၍ႏွစ္မ်ိဳးခြဲျခားထားပါသည္။ သာမန္ကေလးသူငယ္မ်ားမွာ မိဘ သို႔မဟုတ္ အုပ္ထိန္းသူမ်ားႏွင့္အတူ မိသားစုဘဝျဖင့္ လူမႈပတ္ဝန္းက်င္အတြင္း ပုံမွန္ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ခြင့္ရေသာ ကေလးသူငယ္မ်ားျဖစ္ပါသည္။  ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရန္လိုအပ္ေသာကေလးသူငယ္အမ်ိဳးအစား မ်ားကိုအသစ္ေရးဆြဲထားသည့္ ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးမ်ားဆိုင္ရာဥပေဒၾကမ္း၏ အခန္း (၁၆) ပုဒ္မ ၅၈ တြင္ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ၊ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ၊ လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာ အၾကမ္းဖက္ျခင္းခံရေသာ ကေလးသူငယ္မ်ားအပါအဝင္ ေအာက္ေဖာ္ျပပါအေျခအေနတစ္ရပ္ရပ္ကို ေတြ႕ႀကဳံခံစားေနရေသာ သို႔မဟုတ္ ျပဳလုပ္ျခင္းခံရေသာကေလးသူငယ္အားကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရန္လိုသည္ဟု  ေဖာ္ျပ ထားပါသည္-
(က)    အဆိုး႐ြားဆုံးပုံစံျဖင့္ အလုပ္ခိုင္းေစျခင္းခံရသည့္ ကေလးသူငယ္၊
(ခ)    လမ္းေပၚေနကေလးသူငယ္၊
(ဂ)    အက်ဥ္းေထာင္က်ကေလးသူငယ္၊
(ဃ)    စီးပြားေရးအရ လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာ ေခါင္းပုံျဖတ္ခံရေသာ ကေလးသူငယ္၊
(င)    လူကုန္ကူးခံရေသာ ကေလးသူငယ္၊
(စ)    ကြာရွင္းေနသည့္ သို႔မဟုတ္ ခြဲခြာေနထိုင္သည့္ မိဘမ်ား၏ကေလးသူငယ္၊
(ဆ)    ခုခံအားက်ဆင္းမႈေရာဂါခံစားရေသာ ကေလးသူငယ္ သို႔မဟုတ္ ခုခံအားက်ဆင္း မႈေရာဂါခံစားေနရသည့္ မိဘမ်ား၏ ကေလးသူငယ္၊
(ဇ)    ေတာင္းရမ္းစားေသာက္ေနေသာကေလးသူငယ္၊
(စ်)    မူးယစ္ေဆးဝါးမ်ား သို႔မဟုတ္ စိတ္ကိုေျပာင္းလဲေစေသာေဆးဝါးမ်ားကိုထုတ္လုပ္ ျခင္း၊ ေရာင္းခ်ျခင္း၊ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ျခင္းျပဳရာတြင္ အသုံးခ်ခံရေသာ ကေလး သူငယ္၊
(ည)    မိဘ သို႔မဟုတ္ အုပ္ထိန္းသူမရွိေသာ၊ စိတ္ေပါ့သြပ္ေနေသာ သို႔မဟုတ္ ကူးစက္ တတ္သည့္ေရာဂါစြဲကပ္ေနေသာ ကေလးသူငယ္၊
(ဋ)    မိဘ သို႔မဟုတ္ အုပ္ထိန္းသူက ထိန္းသိမ္း၍မရႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ဆိုးသြမ္းေန ေသာ ကေလးသူငယ္၊
(ဌ)    သဘာဝေဘးအႏၲရာယ္မ်ားေၾကာင့္ျဖစ္ေစ လက္နက္ကိုင္ပဋိပကၡမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ေစ ထိခိုက္ခံစားရေသာ ကေလးသူငယ္၊
(ဍ)    ခ်ိဳ႕တဲ့ႏြမ္းပါးသည့္မသန္စြမ္းကေလးသူငယ္ဟူ၍ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရန္ လိုအပ္ ေသာ ကေလးသူငယ္အမ်ိဳးအစားမ်ားကို ေဖာ္ျပထားပါသည္။
ကေလးသူငယ္မ်ား၏ အေျခခံအခြင့္အေရးမ်ားႏွင့္ ရပိုင္ခြင့္မ်ား
၇။    ကေလးသူငယ္တိုင္းခံစားခြင့္ရွိသည့္ အေျခခံအခြင့္အေရး (၄) ရပ္ရွိပါသည္။ ၎တို႔မွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ပါသည္-
(က)    အသက္ရွင္သန္ခြင့္။ ကေလးသူငယ္တိုင္းသည္ ေမြးရာပါ အသက္ရွင္သန္ ခြင့္ရွိပါသည္။ အသက္ရွင္သန္ရန္အခြင့္အေရးကိုက်န္းမာေရးႏွင့္ အားကစားဝန္ႀကီး ဌာနႏွင့္ ျပင္ပအဖြဲ႕အစည္းမ်ားျဖစ္သည့္ ကုလသမဂၢအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပ အစိုးရ မဟုတ္ေသာအဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ အရပ္ဘက္လူမႈအဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ ပူးေပါင္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိပါသည္။
(ခ)    ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ခြင့္။ ကေလးသူငယ္တိုင္းသည္႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ၊ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈရရွိေစရန္ အခြင့္အေရးရွိသကဲ့သို႔ အေျခခံပညာသင္ယူခြင့္ ရွိပါသည္။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒပုဒ္မ၂၈(ဂ)တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္သည္အခမဲ့ မသင္မေနရမူလတန္းပညာေရးစနစ္ကို ေဖာ္ေဆာင္ရမည္ဟု ျပ႒ာန္းထားပါသည္။ ပုဒ္မ ၂၇ (ဃ) တြင္လည္း ဘက္စုံအေတြးအေခၚ အယူအဆမွန္ကန္၍ အက်င့္စာရိတၱ ေကာင္းမြန္ၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္တည္ေဆာက္ေရးအတြက္ အက်ိဳးျပဳမည့္ ေခတ္မီပညာေရး စနစ္ကိုေဖာ္ေဆာင္ရမည္ဟုျပ႒ာန္းထားပါသည္။ ေကာင္းမြန္ေသာ ပညာေရးစနစ္သည္ ကေလးသူငယ္မ်ား၏ဘက္စုံဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးကို ျဖစ္ေပၚေစပါသည္။
(ဂ)  ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္မႈရပိုင္ခြင့္။ ကမာၻ႔ကုလသမဂၢ၏ဆုံးျဖတ္ခ်က္အရ အစိုးရသည္ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ အခြင့္အေရးကိုကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရန္ တာဝန္ရွိသကဲ့သို႔ ကေလးသူငယ္မ်ား၏ အခြင့္အေရးကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရန္ လိုအပ္ ပါသည္။
(ဃ)    ပါဝင္ေဆာင္႐ြက္ခြင့္။ ကေလးမ်ား၏အသက္အ႐ြယ္ႏွင့္ ဉာဏ္ရည္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အေပၚမူတည္၍ ကေလးမ်ားႏွင့္သက္ဆိုင္ေသာ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး၊ လူမႈေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ဘာသာေရးဆိုင္ရာလႈပ္ရွားမႈမ်ားတြင္ ပါဝင္ေဆာင္႐ြက္ခြင့္ရရွိ ေစရန္ မိဘအုပ္ထိန္းသူမ်ားသည္ ကေလးသူငယ္မ်ား၏ ဘက္စုံဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ ေရးကို လမ္းၫႊန္ျပသခြင့္ရွိေၾကာင္း (Convention on the Right of the Child) တြင္ ေဖာ္ျပထားပါသည္။  
ဥပေဒၾကမ္းတြင္ေဖာ္ျပထားေသာ ကေလးသူငယ္မ်ား၏ ရပိုင္ခြင့္အခြင့္အေရးမ်ား
၈။    ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးမ်ားဆိုင္ရာဥပေဒၾကမ္းတြင္ ကေလးသူငယ္မ်ား၏အခြင့္အေရး မ်ားကို ေအာက္ပါအတိုင္းေရးဆြဲေဖာ္ျပထားပါသည္-
(က)    ကေလးသူငယ္မ်ား၏ရပိုင္ခြင့္အခြင့္အေရးမ်ား။ ယင္းကိစၥႏွင့္စပ္လ်ဥ္း ၍ ဥပေဒၾကမ္း၏အခန္း (၇) ပုဒ္မ ၁၉ တြင္ေဖာ္ျပထားသည့္ ကေလးသူငယ္ မ်ား၏ရပိုင္ခြင့္အခြင့္အေရးမ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ပါသည္-
(၁)    အသက္ရွင္သန္ရန္ ေမြးရာပါအခြင့္အေရးရွိသည္။
(၂)    ကေလးသူငယ္၏အေကာင္းဆုံးအက်ိဳးစီးပြားမ်ားခံစားခြင့္ရွိသည္။
(၃)    မိဘႏွစ္ပါး သို႔မဟုတ္ တစ္ပါးပါးအသက္ရွင္လ်က္ရွိပါက ယင္းတို႔ႏွင့္အတူ ေနထိုင္ႀကီးျပင္းရန္ အခြင့္အေရးရွိသည္။
(၄)    မည္သည့္အေၾကာင္းႏွင့္မွခြဲျခားဆက္ဆံျခင္းမခံရေစရ။
(၅)    မိမိ၏ယုံၾကည္ခ်က္၊ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္မ်ားကို လြတ္လပ္စြာထုတ္ေဖာ္ ေျပာဆို ခြင့္ရွိသည္။
(၆)    ကိုးကြယ္သည့္ဘာသာ၊ သာသနာ၊ စကား၊ စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ဓေလ့ ထုံးတမ္းမ်ားကို လြတ္လပ္စြာက်င့္သုံးေဆာင္႐ြက္ခြင့္ရွိသည္။
(၇)    ဥပေဒအရခြင့္ျပဳထားေသာ ကေလးသူငယ္ဆိုင္ရာအသင္းအဖြဲ႕ သို႔မဟုတ္ အစည္းအ႐ုံးမ်ား၊ လူမႈေရး သို႔မဟုတ္ ဘာသာေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ားတြင္ ပါဝင္ခြင့္ရွိသည္။
(၈)    ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ အႏုပညာဆိုင္ရာလႈပ္ရွားမႈမ်ားတြင္ ပါဝင္ခြင့္ရွိသည္။
(၉)    မိမိတို႔၏ဘက္စုံဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ အေထာက္အကူျပဳေစမည့္စာေပမ်ားဖတ္ရႈ ႏိုင္ခြင့္၊ ဗဟုသုတမ်ားေလ့လာဆည္းပူးႏိုင္ခြင့္ႏွင့္ သတင္းမ်ားရယူႏိုင္ခြင့္ရွိ သည္။
(၁၀)    အားလပ္ခ်ိန္ႏွင့္ ကစားခ်ိန္မ်ားရပိုင္ခြင့္ရွိၿပီး အသက္အ႐ြယ္အလိုက္ အားကစားလႈပ္ရွားမႈမ်ားတြင္ ပါဝင္ဆင္ႏႊဲခြင့္ရွိသည္။
(၁၁)    ဥပေဒႏွင့္အညီအေမြဆက္ခံခြင့္ရွိသည္။
(၁၂)    ပစၥည္းဥစၥာပိုင္ဆိုင္ခြင့္ရွိၿပီး ပိုင္ဆိုင္သည့္ပစၥည္းဥစၥာအတြက္ ဥပေဒအရ            အကာအကြယ္ရထိုက္ခြင့္ရွိသည္။
(၁၃)    ကေလးသူငယ္တိုင္း၏ဂုဏ္သိကၡာ၊ ပုဂၢိဳလ္ေရးဆိုင္ရာလြတ္လပ္ခြင့္ႏွင့္ လုံၿခဳံမႈကို အေၾကာင္းမဲ့ထိပါးျခင္းမခံရေစရန္ ဥပေဒႏွင့္အညီ ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ခံပိုင္ခြင့္ရွိသည္။
(၁၄)    ယင္းအခြင့္အေရးမ်ားအျပင္ ဥပေဒၾကမ္းတြင္ပါရွိေသာ ကေလးသူငယ္၏ အျခားအခြင့္အေရးမ်ားကို တန္းတူညီမွ်စြာရရွိခံစားခြင့္ရွိသည္ဟု ေဖာ္ျပ ထားပါသည္။   
(ခ)    က်န္းမာေရးဆိုင္ရာအခြင့္အေရးမ်ား။ ယင္းကိစၥႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ဥပေဒၾကမ္း ၏အခန္း(၁၂) ပုဒ္မ ၄၅ တြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္ ကေလးသူငယ္မ်ား၏က်န္းမာေရး ဆိုင္ရာအခြင့္အေရးမ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ပါသည္-
(၁)    ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္းမရွိေစဘဲ က်န္းမာေရးဆိုင္ရာ အခြင့္အေရးမ်ားရရွိေစ ရမည္။
(၂)    ႏိုင္ငံေတာ္ကခ်မွတ္ထားေသာ က်န္းမာေရးဆိုင္ရာမူဝါဒမ်ားႏွင့္အညီ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈကို ခံယူခြင့္ရွိသည္။
(၃)    ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာႏွင့္စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ က်န္းမာေရးစံသတ္မွတ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီခံစားခြင့္ရရွိေစရမည္ဟု ေဖာ္ျပထားပါသည္။
(ဂ)    ပညာေရးဆိုင္ရာအခြင့္အေရးမ်ား။        ယင္းကိစၥႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ဥပေဒၾကမ္း ၏အခန္း (၁၃) ပုဒ္မ ၄၇ တြင္ေဖာ္ျပထားသည့္ ပညာေရးဆိုင္ရာအခြင့္အေရးမ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ပါသည္-
(၁)    ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္းမရွိေစဘဲ ပညာသင္ယူမႈဆိုင္ရာအခြင့္အေရးမ်ား ရရွိေစ ရမည္။
(၂)    ႏိုင္ငံေတာ္ကဖြင့္လွစ္ထားေသာေက်ာင္းမ်ားတြင္ သတ္မွတ္ထားေသာ အဆင့္အထိ အခမဲ့ပညာသင္ယူခြင့္ရွိသည္။
(၃)    တိုင္းရင္းသားမ်ား၏စာေပ၊ ဘာသာစကား၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ အႏုပညာႏွင့္ ဓေလ့ထုံးစံမ်ားဖြံ႕ၿဖိဳးေစရန္ သင္တန္းမ်ား ဖြင့္လွစ္သင္ၾကားေရးအတြက္ ကူညီေဆာင္႐ြက္ရမည္ဟု ေဖာ္ျပပါရွိပါသည္။  
ျမန္မာႏိုင္ငံရွိကေလးသူငယ္မ်ား၏ဘဝႏွင့္ ပညာသင္ယူႏိုင္မႈအေျခအေန
၉။    ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ဖြံ႔ၿဖိဳးဆဲႏိုင္ငံျဖစ္ေသာ္လည္း ဆင္းရဲမႈျမင့္မားေနျခင္းေၾကာင့္ ကေလး သူငယ္အ႐ြယ္အမ်ိဳးမ်ိဳးသည္ အသက္မျပည့္ေသးေသာ္လည္း လူမႈဘဝအေျခအေနအမ်ိဳးမ်ိဳးတြင္ လႈပ္ရွား႐ုန္းကန္ရွင္သန္ေနၾကရပါသည္။  ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ ကေလးသူငယ္မ်ားသည္ က်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈမ်ား၊ ေရႏွင့္သန္႔ရွင္းမႈဆိုင္ရာဝန္ေဆာင္မႈမ်ား၊ ပညာသင္ၾကားခြင့္ဆိုင္ရာစသည့္ အေျခခံအခြင့္အေရးမ်ားဆုံးရႈံးလ်က္ရွိ၍ အခ်ိန္မတိုင္မီေက်ာင္းထြက္ၿပီး အႏၲရာယ္ရွိသည့္ လုပ္ငန္းခြင္မ်ားတြင္လည္း ဝင္ေရာက္လုပ္ကိုင္ေနၾကရပါသည္။ ထိုသို႔လုပ္ကိုင္ရာတြင္ ႐ုပ္ပိုင္း ဆိုင္ရာ၊ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ၊ လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာ အၾကမ္းဖက္ခံရျခင္း၊ ခြဲျခားဆက္ဆံခံရျခင္း၊ အဓမၼ ေစခိုင္းခံရျခင္း၊ လူကုန္ကူးခံရျခင္း၊ ေခါင္းပုံျဖတ္ခံရျခင္း စသည္တို႔ကိုလည္း ႀကဳံေတြ႕ေနရပါ သည္။
၁၀။    ၂၀၁၄ ခုႏွစ္၊ သန္းေခါင္စာရင္းေကာက္ခံမႈကိုအေျခခံထားေသာ အလုပ္သမား၊ လူဝင္မႈ ႀကီးၾကပ္ေရးႏွင့္ ျပည္သူ႔အင္အားဝန္ႀကီးဌာန၏ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ ကေလးသူငယ္ႏွင့္ လူငယ္၊ လူ႐ြယ္ အေၾကာင္းအရာသုေတသနစာတမ္းအရ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္အသက္ ၅ ႏွစ္မွ ၉ ႏွစ္အတြင္းရွိ ကေလး မ်ား၏ ၇၁.၂ ရာခိုင္ႏႈန္း သည္ မူလတန္းပညာသင္ၾကားလ်က္ရွိၿပီး အသက္ ၁၀ ႏွစ္မွ ၁၃ ႏွစ္ အတြင္းရွိ ကေလးသူငယ္ ၇၆.၂ ရာခိုင္ႏႈန္းမွာ အလယ္တန္းပညာသင္ၾကားလ်က္ရွိေၾကာင္း သိရွိ ရပါသည္။ အထက္တန္းပညာကို အသက္ ၁၄-၁၅ ႏွစ္အတြင္းရွိ ကေလးသူငယ္မ်ား၏ ထက္ဝက္ခန္႔ ၅၁ ရာခိုင္ႏႈန္းသာ တက္ေရာက္သင္ယူႏိုင္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားပါသည္။  ကေလး သူငယ္မ်ားပညာသင္ၾကားခြင့္ဆုံးရႈံးရျခင္းမွာ မိသားစုလူမႈစီးပြားဘဝနိမ့္က်ျခင္း၊ စာသင္ေက်ာင္း မ်ားႏွင့္ေဝးကြာျခင္းႏွင့္ လက္နက္ကိုင္ပဋိပကၡမ်ားျဖစ္ပြားျခင္း စသည့္အေၾကာင္းရင္းမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။  
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ကေလးလုပ္သားအေျခအေန
၁၁။    အလုပ္သမား၊ လူဝင္မႈႀကီးၾကပ္ေရးႏွင့္ ျပည္သူ႔အင္အားဝန္ႀကီးဌာန၏ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ လုပ္သားအင္အားစစ္တမ္းအစီရင္ခံစာအရ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အသက္ ၅ ႏွစ္မွ ၁၇ ႏွစ္အၾကား ကေလးဦးေရ ၁၂.၁ သန္းေက်ာ္ရွိၿပီး အလုပ္လုပ္သည့္ ကေလးသူငယ္ေပါင္း ၁.၂ သန္းေက်ာ္ရွိ ပါသည္။ လယ္ယာ၊ သစ္ေတာႏွင့္ သားငါးက႑တို႔ တြင္ ၆၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္၊ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈ က႑တြင္ ၁၂ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ႏွင့္ ကုန္သြယ္မႈလုပ္ငန္းတြင္ ၁၁ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ လုပ္ကိုင္ေန ေၾကာင္းသိရွိရပါသည္။  ကေလးအလုပ္သမားအျဖစ္ခိုင္းေစျခင္းသည္ ထိန္းခ်ဳပ္ရလြယ္ကူျခင္း၊ လုပ္ခလစာေစ်းေပါျခင္း၊ အလုပ္သမားကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးအတြက္ လိုအပ္သူမ်ားမဟုတ္ ဟုအလုပ္ရွင္မ်ားကမွတ္ယူထားၾကျခင္းသည္ ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္မႈျဖစ္ေစၿပီး ကေလးသူငယ္မ်ား၏အနာဂတ္ႏွင့္ လူမႈဘဝဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကိုလည္း ထိခိုက္ေစပါသည္။  
ကေလးသူငယ္လူကုန္ကူးခံရမႈမ်ား
၁၂။  ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ လူကုန္ကူးခံရသူမ်ားတြင္ ကေလးသူငယ္မ်ားပါဝင္လ်က္ရွိပါသည္။ ကေလးသူငယ္မ်ားအားလူကုန္ကူးခံရျခင္းမွာ ကေလးအလုပ္သမားမ်ားအျဖစ္ခိုင္းေစလိုျခင္း  ငယ္႐ြယ္သူမ်ားႏွင့္လက္ထပ္လိုျခင္း၊ လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာေပ်ာ္ပါးလိုျခင္း၊ ကေလးသူငယ္မ်ားအား ေမြးစားလိုျခင္း စသည့္အခ်က္မ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ပြားေနရျခင္းျဖစ္ပါသည္။  
၁၃။    ၂၀၁၄ ခုႏွစ္မွ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလအထိျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ လူကုန္ကူးမႈေပါင္းႏွင့္ လူကုန္ကူးခံရေသာ ကေလးသူငယ္ဦးေရမွာ တစ္ဖက္ေဖာ္ျပပါဇယားအတိုင္းျဖစ္ပါသည္-

သက္ငယ္မုဒိမ္းမႈျဖစ္ပြားရသည့္အေၾကာင္းရင္းမ်ားႏွင့္ ႏွစ္စဥ္ျဖစ္ပြားသည့္အမႈမ်ား
၁၄။    ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ သက္ငယ္မုဒိမ္းမႈျဖစ္ပြားေလ့ရွိေသာအေၾကာင္းအရင္းမ်ားမွာ အေနနီးစပ္မႈ ေၾကာင့္ ၁၆.၆၁ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ ယုံၾကည္မႈလြန္ကဲမႈေၾကာင့္ ၁၁.၆၈ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ အဓမၼျပဳက်င့္မႈ ေၾကာင့္ ၃၁.၉၁ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ အေဖာ္မဲ့သြားလာမႈေၾကာင့္ ၆.၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ ျဖားေယာင္းေသြးေဆာင္မႈ ေၾကာင့္ ၂၅.၄၉ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ အခြင့္အေရးရယူမႈေၾကာင့္ ၈.ဝ၆ ရာခိုင္ႏႈန္းျဖစ္ပြားသည္ဟု ျပည္ထဲေရး ဝန္ႀကီးဌာန၏ ေလ့လာေတြ႕ရွိခ်က္အရသိရွိရပါသည္။  က်ဴးလြန္သူအမ်ားစုသည္ ေငြေၾကးခ်မ္းသာ သူနည္းပါးၿပီး က်ဴးလြန္ခံရသည့္ ကေလးငယ္၏ မိဘအုပ္ထိန္းသူမ်ားႏွင့္ သိကြၽမ္းေလ့ရွိေၾကာင္း၊ ရင္းႏွီးမႈ၊ ယုံၾကည္စိတ္ခ်မႈကို လြယ္လြယ္ကူကူရယူ၍ ျပန္လည္မေျပာျပႏိုင္သည့္ မိန္းကေလးငယ္ မ်ားကို သားေကာင္အျဖစ္ပစ္မွတ္ထား ျပဳက်င့္ေလ့ရွိေၾကာင္း၊ အသိပညာဗဟုသုတႏွင့္ ဆင္ျခင္တုံ တရားအားနည္းသူမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ဥပေဒအရာရွိတစ္ဦး၏ ေျပာၾကားခ်က္အရ သိရွိရပါသည္။  
၁၅။    တစ္ဖက္ေဖာ္ျပပါဂရပ္ပုံအရ သက္ငယ္မုဒိမ္းမႈျဖစ္ပြားမႈသည္ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္ႏွင့္ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ တြင္သိသာစြာျမင့္တက္လာေၾကာင္းေတြ႕ရွိရပါသည္။ ၂၀၁၅ခုႏွစ္တြင္ သက္ငယ္မုဒိမ္းတိုင္ၾကားမႈ အမႈေပါင္း ၃၁၆ မႈရွိခဲ့ရာမွ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္တြင္ ၆၇၁ မႈထိႏွစ္ဆေက်ာ္ တိုးျမင့္ျဖစ္ပြားခဲ့ေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါသည္။  ယခု ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာလအထိ သက္ငယ္မုဒိမ္းတိုင္ၾကားမႈ အမႈေပါင္း ၇၅၃ မႈ ရွိခဲ့ၿပီး အျဖစ္အမ်ားဆုံးအသက္အ႐ြယ္မွာ အသက္ ၁၄ မွ ၁၆ ႏွစ္ ဝန္းက်င္မ်ား ျဖစ္ ေၾကာင္းသိရွိရပါသည္။  သက္ငယ္မုဒိမ္းမႈျဖစ္ပြားမႈႏႈန္းမ်ားတိုးျမႇင့္လာျခင္းမွာ ယခုအခ်ိန္အခါ တြင္ပြင့္လင္းျမင္သာစြာ ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ခြင့္ရရွိေသာအခ်ိန္အခါျဖစ္ေသာေၾကာင့္လည္း ျဖစ္သည္ဟု သုံးသပ္ရပါသည္။

အစိုးရ၏ေဆာင္႐ြက္ခ်က္မ်ား
၁၆။    လူမႈဝန္ထမ္းကယ္ဆယ္ေရးႏွင့္ ျပန္လည္ေနရာခ်ထားေရးဝန္ႀကီးဌာနသည္ ကေလးသူငယ္ အခြင့္အေရးဆိုင္ရာအမ်ိဳးသားေကာ္မတီ၊ လုပ္ငန္းေကာ္မတီ၊ တိုင္းေဒသႀကီး၊ ျပည္နယ္၊ ခ႐ိုင္ႏွင့္ ၿမိဳ႕နယ္အသီးသီးတို႔တြင္ ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးဆိုင္ရာေကာ္မတီမ်ား ဖြဲ႕စည္းထားရွိပါသည္။ ေကာ္မတီမ်ားမွ အစိုးရဝန္ထမ္းမ်ားႏွင့္ ရပ္႐ြာျပည္သူလူထုအား ကေလးသူငယ္ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ေရးႏွင့္ ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးသင္တန္းမ်ားဖြင့္လွစ္ျခင္း၊ အသိပညာေပး ေဟာေျပာမႈမ်ားေဆာင္႐ြက္ျခင္း၊ ကေလးသူငယ္အေရးကိစၥရပ္မ်ားအား ညႇိႏႈိင္းေျဖရွင္းေပးျခင္း စသည့္ကိစၥရပ္မ်ားအား ေဆာင္႐ြက္ေပးလ်က္ရွိပါသည္။
၁၇။    ဝန္ႀကီးဌာနသည္ ကေလးသူငယ္မ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္႐ြက္မႈ မ်ားအား(United Nations Convention on the Rights of the Child, UNCRC) ေကာ္မတီသို႔ႏွစ္စဥ္အစီရင္ခံစာတင္ျပရပါသည္။ ယခုအခါ ပၪၥမအႀကိမ္ႏွင့္ ဆဌမအႀကိမ္ေျမာက္ ပူးတြဲအစီရင္ခံစာအားေရးသားျပဳစု၍ UNCRC ေကာ္မတီသို႔တင္ျပႏိုင္ေရးအတြက္ေဆာင္႐ြက္ လ်က္ရွိပါသည္။  
၁၈။ ထို႔ျပင္ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္အတြင္း သက္ငယ္မုဒိမ္းမႈမ်ားပိုမိုျမင့္တက္လာသျဖင့္  ျပည္သူလူထုအတြင္း သက္ငယ္မုဒိမ္းမႈႀကိဳတင္ကာကြယ္ေရးဆိုင္ရာ Action Plan မ်ားေရးဆြဲ၍ အသိ ပညာေပးေဟာေျပာပြဲမ်ားေဆာင္႐ြက္ျခင္း၊ လက္ကမ္းစာေဆာင္မ်ားျဖန္႔ေဝျခင္း၊ Billboard စိုက္ထူ ျခင္းမ်ားအား တိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္မ်ားတြင္ ျပဳလုပ္ေဆာင္႐ြက္ခဲ့ပါသည္။ မုဒိမ္းမႈ က်ဴးလြန္ခံရေသာ ကေလးသူငယ္မ်ားအား ၂၀၁၇ခုႏွစ္၊ မတ္လမွစတင္၍ ေထာက္ပံေၾကးေပးအပ္ လ်က္ရွိရာ ၂၀၁၇ခုႏွစ္၊ ေအာက္တိုဘာလအထိ ကေလးသူငယ္ ၅၂ ဦးအား ေထာက္ပံ့ေၾကး (၇,၉၀၀,၀၀၀) သိန္းက်ပ္ ေပးအပ္ခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါသည္။
ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးဆိုင္ရာေဆာင္႐ြက္မႈမ်ားႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ သက္ဆိုင္ရာတာဝန္ရွိ သူမ်ားႏွင့္ ျပည္သူမ်ား၏ထင္ျမင္ခ်က္မ်ား
၁၉။    ကုလသမဂၢသေဘာတူစာခ်ဳပ္ပါအခ်က္မ်ားအတိုင္း ကေလးသူငယ္မ်ား၏ အခြင့္အေရး အျပည့္အဝမရရွိဘဲ ခ်ိဳးေဖာက္ခံရမႈမ်ားျပားေနျခင္းသည္ ႏိုင္ငံ၏ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို ဖ်က္ဆီး ေနျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ကေလးသူငယ္တိုင္း အခြင့္အေရးမ်ားကို ျပည့္ဝစြာရရွိရန္၊ ကေလးသူငယ္ မ်ား၏ အေကာင္းဆုံးအက်ိဳးစီးပြားကိုရည္႐ြယ္၍ အစိုးရ၊ လႊတ္ေတာ္၊ ျပည္သူလူထု၊  လူမႈဝန္ထမ္း ဦးစီးဌာနႏွင့္ သက္ဆိုင္ရာဝန္ႀကီးဌာနမ်ား၊ ကုလသမဂၢအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ ျပည္တြင္း/ျပည္ပ အစိုးရမဟုတ္ေသာအဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္  အရပ္ဘက္လူမႈေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ားသည္ မိမိတို႔၏ သက္ဆိုင္ရာက႑အလိုက္ ဝိုင္းဝန္းျဖည့္ဆည္းအေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္႐ြက္ၾကရန္ လိုအပ္ ပါသည္။
၂၀။    ကေလးသူငယ္မ်ား၏ရပိုင္ခြင့္အခြင့္အေရးမ်ားအားေဆာင္႐ြက္ရာတြင္  အစိုးရက႑တစ္ခု တည္းျဖင့္ေဆာင္႐ြက္ျခင္းမွာ ေအာင္ျမင္မႈမရရွိႏိုင္ဘဲ ရပ္႐ြာအေျချပဳျပည္သူလူထုကဝိုင္းဝန္း ကူညီမွသာလွ်င္ ကေလးသူငယ္မ်ား၏အခြင့္အေရးအား အျပည့္အဝကာကြယ္ႏိုင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။
၂၁။    ကေလးသူငယ္မ်ားအတြက္ သက္ဆိုင္ရာတာဝန္ရွိသူမ်ားမွ ထိေရာက္သည့္ျပစ္ဒဏ္မ်ား ႏွင့္ လက္ေတြ႔အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္ေသာဥပေဒတစ္ရပ္ အျမန္ဆုံးျပ႒ာန္းေပးရန္လိုအပ္ေနပါသည္။ ယင္းဥပေဒအား ျပည္သူလူထုမ်ား သိရွိလိုက္နာႏိုင္ရန္ အသိပညာေပးမႈမ်ား ျပဳလုပ္သင့္ပါသည္။
၂၂။ ကေလးသူငယ္မ်ားအား ေခတ္ႏွင့္ေလ်ာ္ညီေသာ၊ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြးျပည့္ဝေသာ ႏိုင္ငံသားေကာင္းျဖစ္လာေစရန္ မိဘအပါအဝင္ တာဝန္ရွိသူတိုင္းသည္  ကေလးအခြင့္အေရး ဆိုင္ရာမ်ားကို သိရွိနားလည္ရန္လိုအပ္ပါသည္။  
ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္မႈအေကာင္းဆုံးေပးေသာႏိုင္ငံမ်ား
၂၃။    Save the Children အဖြဲ႕၏End of Childhood Index 2017 အစီရင္ခံစာအရ ႏိုင္ငံေပါင္း ၁၇၂ ႏိုင္ငံတြင္ ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္မႈအေကာင္းဆုံးေပး ေသာ အဆင့္ (၁၀) အတြင္းရွိေသာ ႏိုင္ငံမ်ားမွာ တစ္ဖက္ပါဇယားအတိုင္း ျဖစ္ပါသည္-

ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္မႈအနည္းဆုံးေပးေသာႏိုင္ငံမ်ား
၂၄။    ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရး ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္မႈအနည္းဆုံးေပးေသာႏိုင္ငံမ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ပါသည္-

၂၅။ ယင္းအစီရင္ခံစာအရေနာ္ေဝႏိုင္ငံသည္ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္မႈ အေကာင္းဆုံးရရွိ၍အဆင့္(၁) ေနရာတြင္ရွိၿပီး ႏိုင္ဂ်ာႏိုင္ငံသည္ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရး ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္မႈအနည္းဆုံး အဆင့္ (၁၇၂) ေနရာတြင္ရွိသည္ကို ေတြ႔ရွိရပါသည္။
ႏိုင္ငံအခ်ိဳ႕၏ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္မႈမ်ား
၂၆။    ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္မႈမ်ားႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ႏိုင္ငံအခ်ိဳ႕၏ ေဆာင္႐ြက္ခ်က္မ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ပါသည္-
(က)    ေနာ္ေဝႏိုင္ငံ။        ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရး ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္မႈတြင္ အေကာင္းဆုံးႏိုင္ငံျဖစ္ေသာ ေနာ္ေဝႏိုင္ငံသည္ ကေလးသူငယ္ကာကြယ္ေစာင့္ ေရွာက္ေရးဥပေဒ(The Child Welfare Act, 1992) ကိုျပ႒ာန္းထားပါသည္။ အဆိုပါဥပေဒသည္ ကေလးသူငယ္မ်ားအားအၾကမ္းဖက္ျခင္းမွကာကြယ္ရန္ ျပ႒ာန္း ထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ယင္းဥပေဒ၏ရည္႐ြယ္ခ်က္မွာ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္မႈ လိုအပ္ေသာကေလးသူငယ္မ်ားႏွင့္ လူငယ္မ်ားအား အကူအညီအေထာက္အပံ့မ်ား ေပးအပ္ျခင္းျဖင့္ လုံၿခဳံစိတ္ခ်မႈရွိေသာပတ္ဝန္းက်င္တြင္ ႀကီးျပင္းလာေစရန္ျဖစ္ပါ သည္။ ကေလးသူငယ္ညႇင္းပန္းႏွိပ္စက္မႈအားလုံးကို ယင္းဥပေဒအရဖြဲ႕စည္းထား ေသာကေလးသူငယ္ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးအဖြဲ႕(Child Welfare Services)သို႔ မည္သူမဆိုအေၾကာင္းၾကားႏိုင္ပါသည္။ ကေလးသူငယ္တစ္ဦးညႇင္းပန္းႏွိပ္စက္ ခံရသည္ဟုသံသယရွိပါက ကေလးသူငယ္ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးအဖြဲ႕သည္ ကေလးသူငယ္အားစစ္ေဆးရန္ ေဆး႐ုံ သို႔မဟုတ္ အျခားသင့္ေလ်ာ္ရာေနရာသို႔ ေခၚေဆာင္သြားရန္ၫႊန္ၾကားႏိုင္ပါသည္။ လူပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးဦးသည္ ကေလးသူငယ္ တစ္ဦးေဘးအႏၲရာယ္တစ္ခုတြင္က်ေရာက္ေနေၾကာင္း ေတြ႕ရွိလွ်င္လည္း ကေလး သူငယ္ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးအဖြဲ႕သို႔ အေၾကာင္းၾကားႏိုင္ပါသည္။ ထို႔ျပင္ ကေလးသူငယ္မ်ားသည္ ၎တို႔၏ေန႔စဥ္လူမႈဘဝ၊ လုံၿခဳံမႈႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ တို႔ကိုအသက္အ႐ြယ္အလိုက္မရရွိျခင္း၊ မိဘမ်ားမွ၎တို႔၏က်န္းမာေရးမေကာင္း ေသာ၊ မသန္စြမ္းေသာသားသမီးမ်ားကို ေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္စြမ္းမရွိျခင္းတို႔ကို ေတြ႕ရွိ ပါကလည္း ေစာင့္ေရွာက္မႈခံယူရန္ အေၾကာင္းၾကားႏိုင္ပါသည္။  ေနာ္ေဝႏိုင္ငံ သည္ ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးႏွင့္ဆက္စပ္သည့္ အျခားဥပေဒမ်ားကိုလည္း ျပ႒ာန္းထားပါသည္။ အဆိုပါဥပေဒမ်ားအနက္ ကေလးသူငယ္မ်ား၏လိုအပ္ခ်က္ မ်ားကို အဓိကျဖည့္ဆည္းေပးရန္ (The Social Services Act of 2010) လူမႈဝန္ထမ္းဥပေဒကို ျပ႒ာန္းထားပါသည္။ ယင္းဥပေဒအရ ကေလးသူငယ္မ်ား သည္ ၎တို႔၏မိဘမ်ားေငြေၾကးအခက္အခဲမ်ားရွိေသာ္လည္း စာသင္ေက်ာင္းမ်ား တြင္ပညာသင္ယူခြင့္၊ လူမႈေရးလႈပ္ရွားမႈမ်ားႏွင့္ ေပ်ာ္ပြဲ႐ႊင္ပြဲမ်ားတြင္ပါဝင္ဆင္ႏႊဲခြင့္ စသည့္ လုံၿခဳံ၍ေပ်ာ္႐ႊင္ျပည့္စုံေသာကေလးဘဝကို ခံစားခြင့္ရွိပါသည္။ ထို႔ျပင္ မသန္စြမ္းကေလးသူငယ္မ်ားအေပၚ ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္းကို တားျမစ္ထားေသာ       (The Anti-Discrimination and Accessbility Act) ကို ျပ႒ာန္းထားပါသည္။ မသန္စြမ္းကေလးသူငယ္မ်ားသည္ အျခားကေလးမ်ားနည္းတူ စာသင္ေက်ာင္း မ်ားတြင္ ပညာသင္ယူခြင့္ႏွင့္ လူမႈေရး၊ က်န္းမာေရးဝန္ေဆာင္မႈမ်ားကို ရရွိခံစား ခြင့္ရွိပါသည္။   
(ခ)    တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ။        တ႐ုတ္အမ်ိဳးသားျပည္သူ႔ကြန္ဂရက္သည္ ကေလးသူငယ္ မ်ားအားအတင္းအဓမၼခိုင္းေစမႈမွကာကြယ္ရန္ ရာဇဝတ္မႈဆိုင္ရာဥပေဒတစ္ရပ္ကို ၁၉၉၁ ခုႏွစ္တြင္ ျပ႒ာန္းခဲ့ၿပီး ၁၉၉၃ ခုႏွစ္တြင္ ထပ္မံျပင္ဆင္ျဖည့္စြက္ျပ႒ာန္းခဲ့ပါသည္။ ယင္းဥပေဒတြင္ကေလးသူငယ္မ်ားကို အတင္းအဓမၼခိုင္းေစျခင္း၊ ျဖားေယာင္းေသြးေဆာင္ျခင္း၊ ေခါင္းပုံျဖတ္အျမတ္ထုတ္ျခင္းမ်ား အားျပင္းထန္စြာ အေရးယူရန္ျပ႒ာန္းထားပါသည္။ ကေလးသူငယ္ႏွင့္ အမ်ိဳးသမီးမ်ားအား လူကုန္ကူးေရာင္းခ်သူမ်ားကို ေထာင္ဒဏ္ ၅ ႏွစ္မွ ၁၀ ႏွစ္ အထိ ခ်မွတ္ႏိုင္ပါသည္။ ထို႔ျပင္ က်ဴးလြန္သည့္ျပစ္မႈ အဆင့္ေပၚ မူတည္၍ တရားခံမ်ား၏ပိုင္ဆိုင္မႈကို ႏိုင္ငံေတာ္ဘ႑ာအျဖစ္သိမ္းယူၿပီး ေသဒဏ္အထိလည္းခ်မွတ္ႏိုင္ပါသည္။  
(ဂ)    ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ။    ဂ်ပန္ႏိုင္ငံသည္ ေဒသဆိုင္ရာအစိုးရက ကေလးသူငယ္ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ေရး႐ုံးမ်ား သို႔မဟုတ္ ကေလးသူငယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးဌာနမ်ား တည္ေထာင္ဖြင့္လွစ္၍ ကေလးသူငယ္မ်ားအား ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရန္ (The Child Welfare Law, 1947) အားျပ႒ာန္းထားပါသည္။ ထို႔ျပင္ ကေလးသူငယ္ ညႇင္းပန္းႏွိပ္စက္မႈမ်ားအားကာကြယ္ေသာ (The Child Abuse Prevention Law, 2000) အားလည္း ျပ႒ာန္းထားပါသည္။ ယင္းဥပေဒအရ ကေလးသူငယ္ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ေရး႐ုံးသည္ ကေလးသူငယ္ညႇင္းပန္းႏွိပ္စက္မႈမ်ားကို စုံစမ္းစစ္ေဆး ရန္တာဝန္ရွိပါသည္။ အစိုးရသည္ ညႇင္းပန္းႏွိပ္စက္ခံရေသာကေလးသူငယ္မ်ား အားလိုအပ္ပါက ေဆးကုသမႈ၊ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာကုသမႈႏွင့္ အျခားစုံစမ္းစစ္ေဆးမႈ မ်ားျပဳလုပ္ရန္ ကေလးသူငယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးေဂဟာသို႔အပ္ႏွင္းႏိုင္ၿပီး လိုအပ္ေသာေစာင့္ေရွာက္မႈမ်ားေပးအပ္ရန္ ၫႊန္ၾကားႏိုင္ပါသည္။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ၏ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒသည္ ကေလးသူငယ္မ်ား ပညာသင္ယူခြင့္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ အျပည့္အဝ အာမခံခ်က္ေပးထားပါသည္။ ႏိုင္ငံသားတိုင္းသည္ ဥပေဒအရျပ႒ာန္းထားေသာ ပညာေရးအခြင့္ေရးမ်ားအား တန္းတူညီမွ်ခံစားခြင့္ရွိပါသည္။ အသက္ ၆ ႏွစ္မွ အသက္ ၁၅ ႏွစ္အထိ အခမဲ့မသင္မေနရပညာေရးစနစ္ကို ဖန္တီးေပးထားပါသည္။ ထို႔ျပင္ မသန္စြမ္းကေလးသူငယ္မ်ား ပညာသင္ယူမႈႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ၎တို႔၏ မသန္စြမ္းမႈအမ်ိဳးအစားေပၚ မူတည္၍ လုံေလာက္ေသာပညာသင္ယူမႈအခြင့္အေရး မ်ားရရွိေအာင္ ေဖာ္ေဆာင္ေပးထားပါသည္။ မသန္မစြမ္း ကေလးသူငယ္မ်ားျဖစ္ သည့္ မ်က္မျမင္၊ နားမၾကား၊ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ၊ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာႏွင့္ က်န္းမာေရး ခ်ိဳ႕တဲ့သည့္ကေလးသူငယ္မ်ားအတြက္ ၎တို႔၏မသန္စြမ္းမႈအမ်ိဳးအစားအလိုက္ ပညာသင္ယူႏိုင္ေစရန္ စာသင္ေက်ာင္းမ်ား သီးျခားဖြင့္လွစ္ေပးထားပါသည္။ ထို႔ျပင္ အစိုးရသည္ ကေလးသူငယ္မ်ားအားေက်ာင္းထားရန္ ေငြေၾကးအခက္အခဲ ရွိေသာမိဘမ်ားအား ေငြေၾကးေထာက္ပံ့ေပးမႈမ်ားလည္း ရွိပါသည္။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ၏ အလုပ္သမားဥပေဒသည္ ကေလးသူငယ္မ်ား ပညာသင္ယူရမည့္ အသက္အပိုင္းအျခားျဖစ္ေသာအသက္ ၁၅ ႏွစ္ေအာက္ကေလးသူငယ္မ်ားအား ကေလးလုပ္သား အျဖစ္ခိုင္းေစျခင္းအား တားျမစ္ထားပါသည္။ သို႔ေသာ္ အသက္ ၁၃ ႏွစ္ သို႔မဟုတ္ ၁၃ ႏွစ္ထက္ႀကီးေသာသူမ်ားအား ေပါ့ပါး၍ က်န္းမာေရး၊ လုံၿခဳံေရးမထိခိုက္ေသာ အလုပ္မ်ိဳးကို အလုပ္သမားႀကီးၾကပ္ေရး႐ုံး၏ခြင့္ျပဳခ်က္ျဖင့္ ခန္႔ထားႏိုင္ပါသည္။ ထို႔ျပင္ အသက္ ၁၈ ႏွစ္ေအာက္ကေလးသူငယ္မ်ားအား အႏၲရာယ္ရွိေသာ အလုပ္မ်ားတြင္ခိုင္းေစျခင္း၊ အခ်ိန္ပိုခိုင္းေစျခင္းႏွင့္ ညအခ်ိန္ခိုင္းေစျခင္းတို႔ကိုလည္းတားျမစ္ ထားပါသည္။
(ဃ)    အိႏၵိယႏိုင္ငံ၏ကေလးလုပ္သားအေျခအေန။    အိႏၵိယႏိုင္ငံတြင္ ကေလး အလုပ္သမားခန္႔ထားမႈႏွင့္စပ္လ်ဥ္းေသာ စက္႐ုံ/အလုပ္႐ုံဥပေဒ (Factory Act of 1881)ကို ၁၈၈၁ ခုႏွစ္တြင္ ျပ႒ာန္းခဲ့ပါသည္။ ၁၉၈၆ ခုႏွစ္တြင္ အႏၲရာယ္ရွိေသာ ေနရာမ်ား၊ လုပ္ငန္းခြင္မ်ားတြင္ ကေလးသူငယ္မ်ားအားအလုပ္ခိုင္းေစျခင္းကို တားျမစ္ ေသာဥပေဒ (Child Labor Prohibition and Regulation Act) ကို ထပ္မံျပ႒ာန္းခဲ့ပါသည္။ ယင္းေနာက္တြင္ အသက္ ၁၄ ႏွစ္ ေအာက္ ကေလး သူငယ္မ်ားကို အလုပ္ခန္႔ထားမႈအားတားျမစ္ထားေသာ (Child Labor Act ) ကေလးအလုပ္သမားအက္ဥပေဒကို ၁၉၃၃ ခုႏွစ္တြင္ျပ႒ာန္းခဲ့ပါသည္။ ယင္းဥပေဒတြင္  ကေလးသူငယ္မ်ားအားမတရားေခါင္းပုံျဖတ္ျခင္းႏွင့္ လူကုန္ကူးမႈမ်ားအား ျပင္းထန္စြာအေရးယူရန္ျပ႒ာန္းထားပါသည္။ အိႏၵိယႏိုင္ငံသည္ ႏိုင္ငံတကာစံခ်ိန္စံၫႊန္းႏွင့္ကိုက္ညီေသာ ကေလးသူငယ္ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးဥပေဒမ်ား ကိုျပ႒ာန္းထားေသာ္လည္း ကေလးအလုပ္သမားမ်ားသည္ ေနရာအႏွံ႔အျပားတြင္ လုပ္ကိုင္ေနၾကရဆဲျဖစ္ပါသည္။ အိႏၵိယႏိုင္ငံ၏ လယ္ယာစိုက္ပ်ိဳးေရး လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ တစ္ႏိုင္ငံလုံး၏ကေလးအလုပ္သမား ၈၀ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ လုပ္ကိုင္ေနၾက ရၿပီးတစ္ကမာၻလုံးႏွင့္ႏႈိင္းယွဥ္ပါက ၇၀ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိရွိပါသည္။ ယင္းကေလး အလုပ္သမားမ်ားသည္ သန္႔ရွင္းသည့္ေသာက္သုံးေရ၊ လုံေလာက္သည့္က်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈ၊ အနားယူခြင့္ႏွင့္ အျခားပညာေရးအခြင့္အလမ္းမ်ားမရရွိဘဲ လုပ္ကိုင္ ေနရပါသည္။ အထူးသျဖင့္ အမ်ိဳးသမီးကေလးသူငယ္အလုပ္သမားမ်ားသည္ ၎တို႔ ၏အလုပ္သမားေခါင္းေဆာင္၊ ႀကီးၾကပ္ေရးမွဴးမ်ား၏ လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာေႏွာင့္ယွက္ ေစာ္ကားမႈမ်ားကိုလည္း ႀကဳံေတြ႔ေနရပါသည္။  
နိဂုံး
၂၇။    ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးမ်ားကိုျမႇင့္တင္ရန္အတြက္ ေရတို၊ ေရရွည္စီမံကိန္းမ်ားခ်မွတ္၍ အစိုးရ၊ ျပည္သူလူထုႏွင့္ ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပ  အဖြဲ႔အစည္းမ်ားသည္ ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရး ဆိုင္ရာမ်ားကိုသိရွိနားလည္ၿပီး ပူးေပါင္းအေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္႐ြက္ၾကရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ထူးခြၽန္ထက္ျမက္သည့္မ်ိဳးဆက္သစ္လူသားအရင္းအျမစ္မ်ားေပၚထြန္းလာေစရန္ ကေလးသူငယ္ အခြင့္အေရးမ်ားႏွင့္ကေလးသူငယ္မ်ား၏အက်ိဳးကိုအေကာင္းဆုံးေဖာ္ေဆာင္ေပးရာတြင္ ဥပေဒ၊ လုပ္ထုံး၊ လုပ္နည္းမ်ားျဖင့္ေဆာင္႐ြက္ေပးျခင္းသည္ ပိုမိုအက်ိဳးသက္ေရာက္မႈမ်ား ရရွိႏိုင္မည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားေလ့လာသိရွိႏိုင္ရန္အတြက္ ေရးသားတင္ျပရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

သတိျပဳရန္
ဤသတင္းအခ်က္အလက္သည္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအား ၎တို႔၏ လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ တာဝန္မ်ားကို ေဆာင္႐ြက္ရာတြင္ အေထာက္အကူျပဳရန္အတြက္ ျဖစ္ပါသည္။ ပုဂၢိဳလ္ေရးဆိုင္ရာ ကိစၥ တစ္စုံတစ္ခုအတြက္ အသုံးျပဳရန္မဟုတ္ပါ။ အခ်ိန္ႏွင့္တေျပးညီ ေနာက္ဆုံးရသတင္းျဖစ္မည္ဟု သတ္မွတ္မထားသင့္ပါ။ ဤအခ်က္အလက္မ်ားအား တရားဝင္ သို႔မဟုတ္ ပညာရွင္ဆိုင္ရာ အႀကံေပးခ်က္အျဖစ္ မသတ္မွတ္သင့္ပါ။ အထူးအႀကံေပးခ်က္ သို႔မဟုတ္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားလိုအပ္ပါက အရည္အေသြးျပည့္မီေသာ သင့္ေလ်ာ္သည့္ ကြၽမ္းက်င္ပညာရွင္ႏွင့္ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္ သင့္ပါသည္။ လႊတ္ေတာ္ သုေတသနဝန္ေဆာင္မႈသည္ စာတမ္းတိုမ်ားတြင္ ပါဝင္ေသာအေၾကာင္းအရာမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ လႊတ္ေတာ္ဝန္ထမ္းမ်ားႏွင့္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ေပးႏိုင္ပါသည္။ အမ်ားျပည္သူႏွင့္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ျခင္းမရွိပါ။

ရက္စြဲ
၁၃.၂.၂၀၁၈