Skip to main content

ဥပေဒၾကမ္းေကာ္မတီ

ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္႐ံုးမွ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္ ေဖေဖၚဝါရီလ ၅ ရက္ေန႔ပါ ရက္စြဲျဖင့္ အမိန္႔ေၾကာ္ျငာစာအမွတ္ (၁၀/၂၀၁၆) ထုတ္ျပန္၍ ဥပေဒၾကမ္းေကာ္မတီကို အဖြဲ႔ဝင္ (၁၅) ဦးျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းလိုက္သည္။

ဖြဲ႕စည္းျခင္း

၁။ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္သည္ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္၊ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ ဥပေဒ ပုဒ္မ ၂၄၊ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္၊ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ နည္းဥပေဒ ၄၄ ႏွင့္ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ အစည္းအေဝး ဆုံးျဖတ္ခ်က္တို႔အရ ဥပေဒၾကမ္းေကာ္မတီကို ေအာက္ပါ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ (၁၅) ဦးျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းလိုက္သည္ -

 

(က)

ဦးထြန္းေအာင္(ခ)

ဦးထြန္းထြန္းဟိန္

ေနာင္ခ်ိဳ မဲဆႏၵနယ္

ဥကၠ႒

 

(ခ)

ေဒါက္တာဦးေ၀ၿဖိဳးေအာင္

သာေကတ မဲဆႏၵနယ္

အဖြဲ႕ဝင္

 

(ဂ)

ေဒၚမာမာခိုင္

သထံု မဲဆႏၵနယ္

အဖြဲ႕ဝင္

 

(ဃ)

ဦးစတီဖန္

က်ိုင္းတံု မဲဆႏၵနယ္

အဖြဲ႕ဝင္

 

(င)

ဦးေဝလႈိင္ထြန္း

ပုသိမ္ မဲဆႏၵနယ္

အဖြဲ႕ဝင္

 

(စ)

ဦးပါထန္း

မတူပီ မဲဆႏၵနယ္

အဖြဲ႕ဝင္

 

(ဆ)

ဦးေအာင္စိန္

ထားဝယ္ မဲဆႏၵနယ္

အဖြဲ႕ဝင္

 

(ဇ)

ဦးစိုင္းဖိုးျမတ္

မူဆယ္ မဲဆႏၵနယ္

အဖြဲ႕ဝင္

 

(စ)

ဦးဘရွိန္

ေက်ာက္ျဖဴ မဲဆႏၵနယ္

အဖြဲ႕ဝင္

 

(ည)

ဦးမင္းသိန္း

ေတာင္တြင္းႀကီး မဲဆႏၵနယ္

အဖြဲ႕ဝင္

 

(ဋ)

ဦးေဌးေငြ

‌ေျမာင္ မဲဆႏၵနယ္

အဖြဲ႕ဝင္

 

(ဌ)

ဦးေဇာ္ဝင္း

ထန္းတပင္ မဲဆႏၵနယ္

(ပဲခူးတိုင္းေဒသႀကီး)

အဖြဲ႕ဝင္

 

(ဍ)

ဦးေနမ်ိဳးထြန္း

ထန္းတပင္ မဲဆႏၵနယ္

(ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး)

အဖြဲ႕ဝင္

 

(ဎ)

ဗိုလ္မွဴးခ်ဳပ္ေမာင္ေမာင္

တပ္မေတာ္သားကိုယ္စားလွယ္

အဖြဲ႕ဝင္

 

(ဏ)

ဦးေက်ာ္စိုးလင္း

ျပည္ႀကီးတံခြန္ မဲဆႏၵနယ္

အတြင္းေရးမွဴး

 

(တ)

ဒုတိယဗိုလ္မွဴးႀကီးမ်ိဳးထက္ဝင္း

တပ္မေတာ္သားကိုယ္စားလွယ္

ေလ့လာသူ

 

(ထ)

ဒုတိယဗိုလ္မွဴးႀကီးသန္းဦးလြင္

တပ္မေတာ္သားကိုယ္စားလွယ္

ေလ့လာသူ

၂။       ဤေကာ္မတီသည္ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္၊ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ ဥပေဒပုဒ္မ ၂၊ ပုဒ္မခြဲ (ဇ) အရ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ အဖြဲ႔အစည္းျဖစ္သည္။

ေကာ္မတီသက္တမ္း

၃။       ေကာ္မတီ၏ သက္တမ္းသည္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္၏ သက္တမ္းႏွင့္အညီ ျဖစ္သည္။ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒သည္ ေကာ္မတီ၏ သက္တမ္းတစ္ႏွစ္ ျပည့္ေျမာက္သည့္အခါ ျပန္လည္ သုံးသပ္ၿပီး လိုအပ္ပါက ေကာ္မတီဝင္မ်ားကို သင့္ေလ်ာ္သလို လဲလွယ္အစားထိုး တာဝန္ ေပးအပ္ႏိုင္သည္။

၄။       ေကာ္မတီသည္ ဥပေဒၾကမ္းမ်ားႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ေအာက္ပါအခ်က္မ်ားကို အေျခခံ၍ စိစစ္ရမည္-

 

(က)

ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒႏွင့္ တည္ဆဲဥပေဒမ်ားပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ ညီၫြတ္မႈရွိ မရွိ။

 

( ခ)

ႏိုင္ငံေတာ္က ခ်မွတ္ထားေသာ မူဝါဒမ်ား၊ ဦးတည္ခ်က္မ်ားႏွင့္ ညီၫြတ္မႈရွိ မရွိ။

 

( ဂ)

ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ အမ်ားျပည္သူတို႔၏ အက်ိဳးစီးပြားကို အေလးထားၿပီး ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ေရးကို ဦးတည္ျခင္းရွိ မရွိ။

 

(ဃ)

ႏိုင္ငံေတာ္တည္တံ့ခိုင္ၿမဲေရးႏွင့္ လုံၿခဳံေရးကို အႏၲရာယ္ျပဳ ထိပါးေစမည့္ အခ်က္မ်ား ပါဝင္ျခင္းရွိ မရွိ။

 

( င)

ႏိုင္ငံေတာ္၏ ပကတိအေျခအေနမ်ားႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြမႈရွိ မရွိ။

 

( စ)

အမ်ားျပည္သူ၏ လုံၿခဳံေရးႏွင့္ ပစၥည္းလုံၿခဳံေရးကို ထိခိုက္ျခင္းရွိ မရွိ။

 

(ဆ)

တိုင္းရင္းသား စည္းလုံးညီၫြတ္ေရးကို ထိခိုက္ပ်က္ျပားေစမည့္ အေရးအသား၊ အသုံးအႏႈန္းမ်ား ပါဝင္ျခင္းရွိ မရွိ။

 

( ဇ)

ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီးဌာနတစ္ခုႏွင့္ အစိုးရအဖြဲ႕အစည္းတစ္ခု၏ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ား၊ အစိုးရဌာနအဖြဲ႕အစည္း တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု၏ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ား ေရာေထြးျခင္းရွိ မရွိ။

 

(ဈ)

အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ၊ ေဒသဆိုင္ရာ သို႔မဟုတ္ ေဒသအခ်င္းခ်င္းဆိုင္ရာ စာခ်ဳပ္မ်ား၊ သေဘာတူညီခ်က္မ်ားပါ တာဝန္အရ ေရးဆြဲေသာ ဥပေဒၾကမ္းျဖစ္လၽွင္ ထိုစာခ်ဳပ္မ်ား၊ သေဘာတူစာခ်ဳပ္မ်ားပါ ျမန္မာႏိုင္ငံက သေဘာတူလက္ခံထားေသာ အခ်က္မ်ားႏွင့္ လိုက္ေလ်ာ ညီေထြျခင္း ရွိ မရွိႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာကို ထိပါးျခင္းရွိ မရွိ။

 

(ည)

သက္ဆိုင္ရာ ဥပေဒၾကမ္းႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ မူပိုင္းဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္မ်ား ျပည့္စုံစြာ ပါဝင္ျခင္းရွိမရွိ။

 

( ဋ)

ဥပေဒၾကမ္းပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို လက္ေတြ႕အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္႐ြက္ ႏိုင္မည့္ အေျခအေန ရွိ မရွိ။

 

( ဌ)

ဥပေဒၾကမ္း၏ ရည္႐ြယ္ခ်က္မ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ရန္ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား ျပည့္စုံစြာ ပါရွိျခင္း ရွိ/မရွိ။

ေကာ္မတီ၏ တာဝန္

၅။       ဥပေဒၾကမ္းကို ေကာ္မတီတြင္ ေဆြးေႏြးစဥ္းစားၿပီးျဖစ္ပါက -

 

(က)

ေကာ္မတီဥကၠ႒သည္ အစီရင္ခံစာမူၾကမ္းကို ျပဳစု၍ ေကာ္မတီအစည္းအေဝးတြင္ တင္ျပရမည္။

 

( ခ)

အစီရင္ခံစာမူၾကမ္းကို ေကာ္မတီက သေဘာတူလၽွင္ ေကာ္မတီဥကၠ႒၊ အတြင္းေရးမႉး သို႔မဟုတ္ ေကာ္မတီက တာဝန္ေပးအပ္ေသာ ေကာ္မတီဝင္တစ္ဦးသည္ အစီရင္ ခံစာကို လက္မွတ္ေရးထိုး၍ ဥကၠ႒ထံ တင္ျပရမည္။

 

( ဂ)

ဥကၠ႒၏ သီးျခားၫႊန္ၾကားခ်က္မရွိလၽွင္ ဥပေဒၾကမ္းကို ေကာ္မတီသို႔ လႊဲအပ္သည့္ ေန႔ရက္မွစ၍ ႐ုံးပိတ္ရက္မ်ားမပါ ခုႏွစ္ရက္အတြင္း ေကာ္မတီ၏ အစီရင္ခံစာကို ဥကၠ႒ထံ တင္ျပရမည္။

 

(ဃ)

ေကာ္မတီဝင္မ်ားသည္ အစီရင္ခံစာကို သေဘာတူေၾကာင္း လက္မွတ္ေရးထိုး ရမည္။ သို႔ရာတြင္ သေဘာကြဲလြဲခ်က္မ်ားရွိပါက ထိုသေဘာကြဲလြဲခ်က္မ်ားကို ေရးသားေဖာ္ျပ၍ လက္မွတ္ေရးထိုးၿပီး အစီရင္ခံစာတြင္ ပူးတြဲေဖာ္ျပႏိုင္သည္။

 

( င)

ေကာ္မတီဥကၠ႒၊ အတြင္းေရးမႉး သို႔မဟုတ္ ေကာ္မတီက တာဝန္ေပးအပ္ေသာ ေကာ္မတီဝင္တစ္ဦးသည္ ေကာ္မတီ၏အစီရင္ခံစာကို လႊတ္ေတာ္တြင္ ဖတ္ၾကား ရွင္းလင္းရမည္။

၆။       ေကာ္မတီဝင္မ်ားသည္ လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒က တာဝန္ေပးအပ္လၽွင္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္၏ သေဘာတူညီခ်က္ျဖင့္ နာယကက ဖြဲ႕စည္းေသာ ဥပေဒၾကမ္း ပူးေပါင္းေကာ္မတီတြင္ ေကာ္မတီဝင္ အျဖစ္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ရမည္။

၇။       ေကာ္မတီသည္ လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ကျဖစ္ေစ၊ လႊတ္ေတာ္ကျဖစ္ေစ အခါအားေလ်ာ္စြာ ေပးအပ္သည့္ တာဝန္မ်ားကို ထမ္းေဆာင္ရမည္။

၈။       ေကာ္မတီအစည္းအေဝးတြင္ ေကာ္မတီဝင္ တစ္ဦးေျပာဆိုေသာ သို႔မဟုတ္ ျပဳလုပ္ေသာ ကိစၥကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေကာ္မတီတြင္ ေဆြးေႏြးေသာ ေဆြးေႏြးခ်က္မ်ားကို ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ျပင္ပသို႔ ေပါက္ၾကားျခင္း မရွိေစရ။ ေကာ္မတီ အစည္းအေဝး မွတ္တမ္းတြင္ ေဆြးေႏြးခ်က္ အားလုံးကို အေသးစိတ္ မွတ္တမ္းတင္၍ ေကာ္မတီက အတည္ျပဳ ထားရမည္။ ယင္းအစည္းအေဝး မွတ္တမ္းမ်ားကို ျဖန္႔ေဝျခင္း မျပဳရ။ လႊတ္ေတာ္သို႔ ေပးပို႔ေသာ အစီရင္ခံစာ မိတၱဴကို အစည္းအေဝး မွတ္တမ္းမ်ားႏွင့္အတူ ပူးတြဲ၍ အမႈတြဲအျဖစ္ တေပါင္းတည္း ထိန္းသိမ္းထားႏိုင္ရန္ ျပည္သူ႕ လႊတ္ေတာ္႐ုံးသို႔ ေပးပို႔ရမည္။

ေကာ္မတီ၏ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ား

၉။       ေကာ္မတီအစည္းအေဝးမ်ားကို ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ နည္းဥပေဒမ်ားပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ မ်ားႏွင့္အညီ က်င္းပရမည္။

၁၀။     ေကာ္မတီသည္ ဥပေဒၾကမ္းမ်ားႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ -

 

(က)

ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ ျပည္သူတို႔အား အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းေစမည့္ အႀကံျပဳခ်က္မ်ားကို  လႊတ္ေတာ္သို႔ တင္ျပႏိုင္ခြင့္ရွိသည္။

 

( ခ)

ျပည္သူမ်ားႏွင့္ သက္ဆိုင္ရာကၽြမ္းက်င္သူမ်ား၏ ဥပေဒေရးရာ အႀကံျပဳခ်က္မ်ား၊ ေဝဖန္သုံးသပ္ခ်က္မ်ားကို စိစစ္၍ လႊတ္ေတာ္သို႔ တင္ျပႏိုင္ခြင့္ရွိသည္။

 

( ဂ)

ျပင္ဆင္ရန္အႀကံျပဳခ်က္မ်ားကို လႊတ္ေတာ္သို႔ တင္ျပႏိုင္ခြင့္ရွိသည္။   

 

(ဃ)

ေခတ္ႏွင့္မေလ်ာ္ညီေသာ အေရးအသား၊ အသုံးအႏႈန္းမ်ားကို ဥပေဒ႐ႈေထာင့္မွ ျပင္ဆင္ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ခြင့္ရွိသည္။

 

( င)

အေသးစိတ္ေဆြးေႏြးစဥ္းစားရာ၌ လႊတ္ေတာ္တြင္ ေဆြးေႏြးစဥ္းစားသည့္နည္းလမ္း အတိုင္း ေဆြးေႏြးစဥ္းစားရမည္။ သို႔ရာတြင္

 

 

(၁)

ေကာ္မတီတြင္ အဆိုတင္သြင္းျခင္း၊ အႀကံျပဳခ်က္ တင္သြင္းျခင္းတို႔ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ေထာက္ခံသူမလို။

 

 

(၂)

ေကာ္မတီဝင္မ်ားသည္ ကိစၥတစ္ခုႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ တစ္ႀကိမ္ထက္ပိုၿပီး ေဆြးေႏြးခြင့္ရွိသည္။

၁၁။     အပိုဒ္ ၁၀ အရ ေကာ္မတီ၏ တင္ျပခ်က္ႏွင့္ အႀကံျပဳခ်က္မ်ားသည္ ဥပေဒၾကမ္းတြင္ ပါရွိသည့္ ကိစၥႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းေသာ တင္ျပခ်က္၊ အႀကံျပဳခ်က္မ်ားျဖစ္ရမည့္အျပင္ ထိုဥပေဒၾကမ္း၏ သေဘာတြင္ အက်ဳံးဝင္ေသာ တင္ျပခ်က္၊ အႀကံျပဳခ်က္မ်ားလည္းျဖစ္ရမည္။

၁၂။     ေကာ္မတီဝင္မ်ားသည္-

 

(က)

ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒႏွင့္ လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို မဆန္႔ က်င္လၽွင္ လြတ္လပ္စြာေျပာဆို ေဆြးေႏြးခြင့္ႏွင့္ ဆႏၵမဲေပးခြင့္ရွိသည္။

 

( ခ)

လႊတ္ေတာ္ေကာ္မတီ အမ်ားဆုံးႏွစ္ခုအထိသာ ပါဝင္ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ခြင့္ရွိသည္။

 

( ဂ)

ေကာ္မတီဝင္အျဖစ္မွ ႏုတ္ထြက္လိုပါက ခိုင္လုံေသာ အက်ိဳးအေၾကာင္းေဖာ္ျပလ်က္ လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ထံ တင္ျပႏိုင္ခြင့္ရွိသည္။

၁၃။     ေကာ္မတီသည္ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ႕ အပါအဝင္  ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ အဖြဲ႕အစည္း တို႔ႏွင့္ တိုက္႐ိုက္ဆက္သြယ္ၿပီး ေျဖၾကားႏိုင္သည့္ တာဝန္ရွိ ပုဂၢိဳလ္မ်ားအားလည္းေကာင္း၊ လုပ္ငန္းႏွင့္ ဆက္စပ္ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို သိရွိနားလည္သည္ဟု ယူဆသူမ်ားအား လည္းေကာင္း ဖိတ္ၾကား၍ ၾကားနာျခင္း၊ ေမးျမန္းေဆြးေႏြးျခင္းႏွင့္ လိုအပ္သည့္ အေထာက္အထားမ်ားကို တင္ျပေစျခင္း ျပဳႏိုင္သည္။

ေကာ္မတီဝင္၏ ရပိုင္ခြင့္ႏွင့္ အခြင့္အေရးမ်ား

၁၄။     ေကာ္မတီဝင္မ်ားသည္  ေကာ္မတီလုပ္ငန္းတာဝန္ကို ေဆာင္႐ြက္ရန္ သို႔မဟုတ္ ေကာ္မတီ အစည္းအေဝး တက္ေရာက္ရန္ ေကာ္မတီ႐ုံးစိုက္ရာ ေဒသတြင္ ေရာက္ရွိေနစဥ္၌ လည္းေကာင္း၊ လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒ သို႔မဟုတ္ လႊတ္ေတာ္၏ တာဝန္ေပးခ်က္အရ ခရီးသြားလာရာ၌လည္းေကာင္း ယင္း တို႔ႏွင့္ သက္ဆိုင္သည့္ ခ်ီးျမႇင့္ေငြႏွင့္ စရိတ္မ်ားဆိုင္ရာ ဥပေဒပါရပိုင္ခြင့္မ်ားကို ခံစားခြင့္ ရွိသည့္ အျပင္ လႊတ္ေတာ္က သတ္မွတ္သည့္ ရပိုင္ခြင့္မ်ားကိုလည္း ခံစားခြင့္ရွိသည္။

၁၅။     ေကာ္မတီဝင္မ်ားသည္-

 

(က)

ေကာ္မတီအစည္းအေဝးမ်ားတြင္ တင္ျပေဆြးေႏြးခ်က္မ်ားႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ျပည္သူ႕ လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ ဥပေဒမွအပ တည္ဆဲအျခားဥပေဒ တစ္ရပ္ရပ္အရအေရးယူ ခံရျခင္းမွ ကင္းလြတ္ခြင့္ရွိသည္။

 

( ခ)

ေကာ္မတီအစည္းအေဝး တက္ေရာက္ေနစဥ္အတြင္း လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒၏ ႀကိဳတင္ ခြင့္ျပဳခ်က္ မရရွိပါက ဖမ္းဆီးခံရျခင္းမွ ကင္းလြတ္ခြင့္ရွိသည္။

 

( ဂ)

ျပစ္မႈတစ္ရပ္ရပ္ျဖင့္ ဖမ္းဆီးျခင္းခံရပါက ျပစ္ဒဏ္စီရင္ျခင္းမခံရမီ လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒၏ ခြင့္ျပဳခ်က္ျဖင့္ ေကာ္မတီအစည္းအေဝးမ်ားသို႔ တက္ေရာက္ခြင့္ရွိသည္။

အမိန္႔ေၾကညာစာအမွတ္ (၅၈/၂၀၁၆) ႏွင့္ အမိန္႔ေၾကာ္ျငာစာအမွတ္ (၆၅/၂၀၁၆) မ်ားအရ ျပန္လည္ ျပဳစုထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။